‘Systeemsprong spoor mogelijk door vertrouwen en samenwerking’

Om de veiligheid en de beschikbaarheid van het spoor te verbeteren én tegelijkertijd de onderhoudsperiode terug te brengen, is er een systeemsprong nodig. Belangrijke elementen om die sprong te kunnen maken, zijn samenwerking en vertrouwen tussen alle betrokken partijen. Alléén daarmee kunnen we als spoorsector iets voor elkaar krijgen wat daadwerkelijk meer capaciteit oplevert. Dat zei professor Rolf Dollevoet van de TU Delft Railbouwkunde tijdens zijn presentatie op RailTech 2015 in de Jaarbeurs in Utrecht.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Steven Don

3 reacties op “‘Systeemsprong spoor mogelijk door vertrouwen en samenwerking’”

Dennis Vervoorn|26.03.15|12:09

Leuk artikel. Over het meetvoertuig: Kijk ook eens naar het RILA meetsysteem van Fugro RailData. Dit systeem kan meeliften met reizigerstreinen tot 200km/h zonder de dienstregeling te verstoren. Meer info: http://www.cemasters.nl/nl/projecten/rail-track-measuring-system

Robert de Nes|26.03.15|15:48

Bijzondere innovatie: http://www.GeoCamPro.eu is een systeem wat onder andere wisselverwarming inspecteert met een camera vanaf een dak bij stationsgebieden. Met beeldherkenning kun je defecten kwalificeren en kwantificeren. Spoorlopers worden ook getraceerd met het systeem.

Arco Sierts|09.04.15|11:35

De gedachte dat het spoor een serieuze systeemsprong kan maken door te innoveren in het fysieke domein (=het domein van Rolf Dollevoet) is onjuist. De echt serieuze (customer-outcome-)klappers zijn te scoren door vernieuwende inzichten en innovaties op het gebied van besturing en ICT. In dat domein is het potentieel enorm en de technologische achterstand dramatisch. De voorbeelden hierboven zijn niet voor niks allemaal ICT-gerelateerd, toch ligt de focus daarbij nog steeds op fysieke zaken…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Systeemsprong spoor mogelijk door vertrouwen en samenwerking’ | SpoorPro.nl

‘Systeemsprong spoor mogelijk door vertrouwen en samenwerking’

Om de veiligheid en de beschikbaarheid van het spoor te verbeteren én tegelijkertijd de onderhoudsperiode terug te brengen, is er een systeemsprong nodig. Belangrijke elementen om die sprong te kunnen maken, zijn samenwerking en vertrouwen tussen alle betrokken partijen. Alléén daarmee kunnen we als spoorsector iets voor elkaar krijgen wat daadwerkelijk meer capaciteit oplevert. Dat zei professor Rolf Dollevoet van de TU Delft Railbouwkunde tijdens zijn presentatie op RailTech 2015 in de Jaarbeurs in Utrecht.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Steven Don

3 reacties op “‘Systeemsprong spoor mogelijk door vertrouwen en samenwerking’”

Dennis Vervoorn|26.03.15|12:09

Leuk artikel. Over het meetvoertuig: Kijk ook eens naar het RILA meetsysteem van Fugro RailData. Dit systeem kan meeliften met reizigerstreinen tot 200km/h zonder de dienstregeling te verstoren. Meer info: http://www.cemasters.nl/nl/projecten/rail-track-measuring-system

Robert de Nes|26.03.15|15:48

Bijzondere innovatie: http://www.GeoCamPro.eu is een systeem wat onder andere wisselverwarming inspecteert met een camera vanaf een dak bij stationsgebieden. Met beeldherkenning kun je defecten kwalificeren en kwantificeren. Spoorlopers worden ook getraceerd met het systeem.

Arco Sierts|09.04.15|11:35

De gedachte dat het spoor een serieuze systeemsprong kan maken door te innoveren in het fysieke domein (=het domein van Rolf Dollevoet) is onjuist. De echt serieuze (customer-outcome-)klappers zijn te scoren door vernieuwende inzichten en innovaties op het gebied van besturing en ICT. In dat domein is het potentieel enorm en de technologische achterstand dramatisch. De voorbeelden hierboven zijn niet voor niks allemaal ICT-gerelateerd, toch ligt de focus daarbij nog steeds op fysieke zaken…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.