Philippe de Backer, Europarlementariër, Open VLD

‘Meer concurrentie nodig voor betere dienstverlening spoor’

VIDEO – Het Europees Parlement heeft vorige week besloten dat het mogelijk blijft om onder bepaalde voorwaarden het spoorvervoer onderhands te gunnen aan een nationale spoorwegmaatschappij. Als er aan het einde van de contractperiode niet is voldaan aan de efficiencycriteria, dan kan de marktautoriteit (in Nederland de Autoriteit Consument en Markt) de staat verplichten om een spoorconcessie openbaar aan te besteden. Philippe de Backer van Open VLD gaf voorafgaand aan de stemming van het Parlement in Straatsburg juist voor verregaande liberalisering van de reizigersvervoer per spoor te zijn.

“Wij zijn voor liberalisering en opening van de spoormarkt, omdat we denken met een beetje extra concurrentie bestaande spoorwegmaatschappijen verplicht worden om een betere dienstverlening aan te bieden. De treinen rijden in veel landen niet op tijd. Er is een slechte dienstverlening. Als het sneeuwt dan loopt het hele spoor vast.”

Bekijk hier het video-interview met Philippe de Backer van Open VLD voorafgaand aan de stemming:

Openbare aanbesteding

“Er is in het Europees Parlement in dit dossier steeds discussie tussen linkse en rechtse partijen. We zijn daarom op zoek gegaan naar een compromis. Je wilt op termijn dat voor elke spoorlijn op zijn minst een openbare aanbesteding komt. Maar voor de overgangsperiode laten we toe dat lidstaten zelf bepalen aan wie ze bepaalde stukken van hun spoor gunnen en op die manier nog altijd hun macht gesloten kunnen houden.”

“We hebben strikte criteria vastgelegd waaraan ze dan moeten voldoen. Het is ook maar voor een bepaalde periode. Als ze niet voldoen aan de voorwaarden dan kunnen andere vervoerders op de spoormarkt actief worden.”

Strikte scheiding

De Backer vindt dat er een strikte scheiding moet zijn tussen het spoorbeheer en het spoorbeheer. “Als je een Europese spoorwegmarkt wil dan worden al die bedrijven in heel Europa actief. Dan moet je er zeker van zijn dat ze in elk land op dezelfde manier behandeld worden als de nationale spoorvervoerders.”

Ook op dit punt konden de linkse en rechtse partijen het niet eens worden en volgde er een compromisvoorstel.  De Backer: ”Omdat onder meer Duitsland en Frankrijk tegen waren is er een compromisvoorstel gemaakt. De verwevenheid mag blijven, maar onder strikte voorwaarden.” Het Europees Parlement stemde vorige week voor het compromisvoorstel waarin het niet langer verplicht is om een gedwongen scheiding tussen de de infrastructuurbeheerders en spoorwegmaatschappijen aan te brengen.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en hoofdredacteur van de Bredase vestiging van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Meer concurrentie nodig voor betere dienstverlening spoor’”

Frederick Gerards|19.03.14|16:40

Dat gaat eenvoudigweg niet werken, zolang de aan de overheid hangende spoorbedrijven (NS, DB Schenker, SNCB/BCargo, Captrain, SNCF etc etc) geld uit de overheidskas krijgen om hun bedrijf te runnen. Verlies wordt bij dit soort bedrijven gecompenseerd met overheidsgeld (=belasting). Daar kan een particuliere onderneming nooit tegenop.
Vrijwel ALLE Nederlandse particuliere vervoerders zijn inmiddels tegen spotprijzen in andere (buitenlandse) handen gekomen, omdat een ander het alsnog wil proberen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.