Machinist, NS

Nieuwe systemen tegen STS-passages in testfase

ProRail en NS zijn op dit moment twee nieuwe systemen in de praktijk aan het testen die het aantal rood sein-passages moeten terugdringen. Het waarschuwingssysteem ORBIT alarmeert machinisten als ze met een te hoge snelheid richting een rood sein rijden. Daardoor kunnen ze nog tijdig afremmen. Het systeem RouteLint wordt dit najaar in de praktijk getest en is te vergelijken is met de verkeersinformatie van TomTom. De machinist kan met dit systeem beter anticiperen op situaties op het spoor.

Bij het gebruik van het waarschuwingssysteem ORBIT horen machinisten een stem in de cabine die aangeeft wanneer ze op te hoge snelheid richting een rood sein rijden. Een vergelijkbaar systeem draait ook met succes in vliegtuigen.

Testfase

ORBIT wordt tot en met deze week getest op het traject Venlo – Den Haag. Tien intercity’s, die op dit traject rijden, zijn in de zomer omgebouwd voor deze testfase. Na de evaluatie van het systeem, wordt er besloten over een landelijke uitrol.

Machinisten hebben de afgelopen maand het systeem RouteLint beproefd in de treinsimulator van NS. Het systeem ondergaat nu de laatste praktijktesten, waarna het mogelijk al klaar gemaakt kan worden voor uitrol in 2014.

Anticiperen op situaties

Het systeem is te vergelijken met de verkeersinformatie van een TomTom. Machinisten kunnen op een display zien wat er om hen heen op het spoor gebeurt. Zo kunnen ze zien waar de andere treinen zijn, welke seinen er aan komen en wat het seinbeeld daar momenteel is.

De machinist kan zo beter anticiperen op (toekomstige) situaties op het spoor. Zo kan de machinist bijvoorbeeld besluiten eerder snelheid te minderen. Dit zorgt voor een comfortabeler reis voor reizigers zonder veel stops voor rode seinen.

Afname risico

De treinen rijden daardoor ook  efficiënter en dus energiezuiniger. Daarnaast wordt het spoor beter benut door een snellere doorstroming van opvolgende treinen. De testen van afgelopen maand lieten een afname van het risico op een rood sein-passage zien.

De proeven met ORBIT en Routelint horen in de reeks van veiligheidsmaatregelen die ProRail en de NS hebben genomen om het aantal rood sein-passages terug te dringen. Zo is ProRail bezig met het uitbreiden van het aantal seinen met ATB Vv en wordt er op een andere manier gepland tijdens werkzaamheden.

STS-passages

Uit recente cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport blijkt dat de doelstellingen van de spoorsector om het aantal STS-passages terug te dringen tot 133 niet zijn gehaald. Het aantal treinen dat door rood rijdt is in 2012 met elf procent gestegen ten op zichte van het jaar ervoor. In 2011 negeerden machinisten 155 keer een rood sein. Vorig jaar was dat 173 keer. Volgens de inspectie negeerden in de eerste helft van 2013 al 80 treinen het rode sein.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.