Aanleg, spoor, bouw, rails, aannemer, werkzaamheden

Volop spoorvernieuwingen in Friesland, Groningen en Limburg

Er worden de deze week diverse kilometers spoor, wissels, overwegen en een compleet spoorviadiuct vernieuwd van het spoor in Friesland en Groningen. Zo zal een robottrein tussen Steenwijk en Heerenveen in een keer 17.000 dwarsliggers vernieuwen. En tussen Groningen en Nieuweschans wordt op vijf plekken tegelijk gewerkt. De werkzaamheden bij Heerlen zijn inmiddels afgerond. Daar is bijna 12 kilometer spoorstaaf vernieuwd, ruim 29.000 dwarsliggers en 15.000 ton ballast (spoorgrind).

Het is ook de periode van de afronding, meldt ProRail. Want zowel tussen Groningen en Nieuweschans/Leer en Veendam als tussen Steenwijk en Heerenveen is afgelopen jaar vaker langdurig gewerkt. Het spoor is op verschillende plekken na deze herfstvakantie dan weer in goede conditie gebracht.

Robottrein

Tussen Steenwijk en Heerenveen wordt vanaf zaterdag vanuit Heerenveen richting Wolvega met de robottrein gewerkt. Die vernieuwt per dag circa 2 kilometer spoor. Het laatste weekend van de vakantie lag de nadruk op het werk vlakbij station Heerenveen waar een wissel werd vernieuwd. Om zoveel mogelijk werk in een keer te doen en de hinder voor reizigers te beperken werd in deze periode ook aan het perron gewerkt bij station Wolvega.

Op het spoor van Groningen naar Nieuweschans/Leer en Veendam wordt op een vijftal plekken gewerkt. Het gaat om circa 1000 meter nieuw spoor bij Zuidbroek, 200 meter nieuw spoor bij Waterhuizen en aldaar ook nog vernieuwing van vijf wissels. Een deel van het schouwpad wordt vernieuwd nabij station Hoogezand-Sappemeer en de overweg Kalkwijk krijgt er nieuwe beplating voor het wegverkeer.

Spoorviaduct

Meest opvallende klus is het vernieuwen van het spoorviaduct over de N33. Er komt een breder viaduct omdat Rijkswaterstaat en de provincie er de autoweg verbreden. Woensdag zal het oude viaduct verwijderd worden en vrijdag het nieuwe erin worden gezet. Het weekeinde is dan nodig voor afwerking.

Maandagaochtend vroeg is de eerste trein over het nieuwe spoor in Heerlen gereden. De afgelopen 10 dagen hebben ProRail en aannemer VolkerRail gewerkt om hier sporen en wissels te vernieuwen. In tien dagen tijd zijn grote delen van het spooremplacement in Heerlen vernieuwd. Dit vermindert de kans op storingen en zorgt ervoor dat de treinen comfortabel en veilig over het spoor kunnen blijven rijden.

Spoorstaaf

In totaal is er dit najaar in Heerlen bijna 12 kilometer spoorstaaf vernieuwd, ruim 29.000 dwarsliggers en 15.000 ton ballast (spoorgrind). Wel waren de gevolgen voor de reizigers met name de afgelopen 10 dagen ingrijpend. De gehele herfstvakantie was er geen treinverkeer mogelijk rondom Heerlen en hebben NS en Veolia bussen in gezet.

ProRail zorgt voor 7000 kilometer spoor en beheert 397 stations. Over het spoor worden dagelijks circa 1 miljoen treinreizen gemaakt en rijden er ruim 350 goederentreinen met een gezamenlijke vracht van 115.000 ton goederen. Daarmee is het Nederlandse spoorwegnet een van de drukste van Europa. Er zijn 13 verkeersleidingsposten die het treinverkeer in Nederland aansturen. Bij ProRail werken 4000 mensen.

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.