NS, trein, sein, veiligheid

ATB Vv onbetrouwbaar, ProRail schrijft tender monitoring uit

Spoorbeheerder ProRail heeft eerder dit jaar een aanbesteding uitgeschreven voor de monitoring van Automatische Treinbeïnvloeding, Verbeterde versie (ATB Vv). Het is op dit moment niet mogelijk om op afstand te zien of dit beveiligingssysteem in- of uitgeschakeld staat en dit brengt grote veiligheidsrisico’s met zich mee. EenVandaag meldde donderdag dat bronnen binnen ProRail vertellen dat ATB Vv op bij de rood sein-passage vlak voor de Hanzebrug in Zwolle niet aan stond en dat  er op meer plekken in Nederland problemen zijn geconstateerd. ATB Vv grijpt in als een trein een rood sein passeert.

In Zwolle gebeurde dat op 2 september niet en is een ramp ternauwernood voorkomen. ProRail zou naar aanleiding van STS-passage in Zwolle op 150 plekken extra inspecties hebben uitgevoerd aan het ATB Vv-systeem.

Monitoring

ProRail wil nu met een monitoringsysteem ervoor zorgen dat de werking van ATB Vv beter op afstand kan worden gecontroleerd. In het aanbestedingsdocument valt te lezen schrijft de spoorbeheerder dat “ATB Vv dient te worden uitgebreid met een module die de netwerkcommunicatie via het GSM-R netwerk en de monitoring functionaliteit kan leveren.”

De module moet gebruikmaken van “het contact dat de status van de ATB Vv-installatie weergeeft (OK of niet OK)”, wat er op neer komt dat het systeem moet aangeven of ATB Vv aan- of uitstaat.

Hoge investering

Woordvoerder Babet Verstappen van ProRail: “Destijds is politiek besloten om ATB Vv aan te leggen zonder monitoring omdat dit een veel hogere investering was. Op dit besluit is de politiek later teruggekomen en wordt alsnog een monitoringsysteem aangelegd.”

De tender is uitgeschreven voordat het incident in Zwolle plaatsvond en staat daarom daar los van.

Waarschuwing

Op dit moment wordt het ATB Vv-systeem verder uitgerold op het Nederlandse spoor. ATB Vv voegt extra beveiliging toe aan het ATB-systeem. ATB Vv voorkomt dat een trein door rood rijdt, ook bij snelheden langzamer dan 40 kilometer per uur. Het gewone ATB-systeem grijpt niet in beneden de 40 kilometer per uur. ATB Vv wordt geïnstalleerd om de periode tot de uitrol van het Europese beveiligingssysteem ERTMS te overbruggen. Een serieuze zwakke kant van ATB Vv zou echter zijn dat machinisten geen waarschuwing krijgen als het systeem uit staat of deffect is.

De intercity vanuit Amersfoort maakte op 2 september een noodstop toen de intercity uit Lelystad vlak voor de Hanzebrug een STS-passage maakte. De machinist heeft daarmee de botsing tussen de twee treinen voorkomen.

Treinongelukken

Twee goederentreinen botsten op 24 september 2009 onder een viaduct in Barendrecht op elkaar. De machinist die door rood reed, kwam daarbij om het leven. Bij een botsing tussen twee passagierstreinen bij Amsterdam Westerpark kwam in april 2012 een persoon om het leven en raakten tenminste 190 van de ruim 425 inzittenden gewond, van wie 24 ernstig. Ook daar werd een rood sein gepasseerd. Op beide trajecten was het ATB Vv-systeem niet geïnstalleerd.

De Inspectie Leefomgeving en Transport maakte eerder dit jaar bekend dat het aantal STS-passages in 2012 voor het eerst sinds weer was toegenomen. In 2011 kwam het volgens de cijfers van ILT 155 keer dat een rood sein werd gepasseerd, in 2012 kwam dit 173 keer voor.

Marieke van Gompel

Lees ook:

 

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “ATB Vv onbetrouwbaar, ProRail schrijft tender monitoring uit”

Jan Koning|23.09.13|14:13

Een belangrijke correctie is hier op zijn plaats: ATB-vv vervangt het huidige ATB niet, zoals dit artikel stelt. Het is er een aanvulling op.
ATB-vv voegt extra beveiliging toe aan het ATB-systeem, omdat ATB-vv voorkomt dat een trein door rood rijdt, ook al rijdt de trein langzamer dan 40 km/u. Beneden de 40 km/u grijpt het ‘gewone’ ATB-systeem namelijk niet in.

Marieke van Gompel|24.09.13|13:03

Beste Jan,

Bedankt voor je opmerkingen. Ik heb de desbetreffende passage in het artikel aangepast.

Roland Rail|26.09.13|09:41

ATBvv voorkomt niet dat je door rood rijdt, het zorgt ervoor dat de trein tot stilstand wordt gebracht door een noodremming. Afhankelijk van met welke snelheid het rode sein wordt benaderd staat de trein voor of (kort) na het rode sein stil.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.