GEOfabrics, SIFER 2013

Deken voorkomt vervuiling van spoorballast bij regenval

VIDEO – Een deken die spoorballast scheidt van modder en klei, kan uitkomst bieden voor landen die kampen met hevige regenval. De deken die als vervanging van zand als bodemlaag onder de spoorballast wordt gelegd, werkt als een filter. Door de kleine gaatjes in het materiaal kan de regen makkelijk wegstromen. Tegelijkertijd kunnen modder en klei niet meer in de spoorballast terechtkomen, waardoor de ballast langer mee gaat. In het Verenigd Koninkrijk, waar men net als in Nederland regelmatig kampt met hevige regenval, wordt het materiaal al een aantal jaren in het spoor toegepast. 



Mario Sharley van GEOfabrics: “Het voordeel van het materiaal is dat je minder vaak op- en neer hoeft te rijden met ladingen zand.” Een vrachtwagen met Tracktex is gelijk aan 5 tot 8 vrachtwagens met zand. GEOfabrics Limited presenteerde deze oplossing die gaat onder de naam ‘Tracktex’ vorige maand tijdens de internationale Railbeurs SIFER in het Franse Lille.

Bekijk hier het interview met Mario Sharley van GEOfabrics:


Lagen textiel

Tracktex is gemaakt van meerdere lagen textiel, ook wel GEO Textile genoemd, die de mogelijkheid hebben om te scheiden, te filteren, te versterken en af te voeren. Doordat het lichtgewicht materiaal de zandlaag vervangt en makkelijk en snel te plaatsen is, kunnen spoorbedrijven tijd en geld besparen.

Ook in Nederland wordt een soortgelijke deken in het spoor toegepast. Harrie van Bremen van ProRail: “Wij gebruiken dit materiaal voor grondverbetering. GEO Textile werkt als een druk verdelende laag die zorgt voor een betere spreiding van krachten.”

Buitendienststelling

Naast het bieden van een stevige ondergrond ligt de spoordeken volgens Sharley ook sneller op zijn plek. “In een buitendienststelling van acht uur kun je twee keer zoveel Tracktex leggen als je het vergelijkt met het gebruik van zand als ondergrond. Dat betekent dat je productie verdubbeld.”

Sharley: “Omdat de poriën van Tracktex heel klein zijn, voorkom je dat kleideeltjes in de spoorballast terechtkomen. Het water kan wel door de gaatjes en stroomt zijwaarts van het spoor af. De klei en het overige vuil blijven onder de deken. De spoorballast zal daarna weer schoon opdrogen. Het gevolg hiervan is dat de spoorballast langer meegaat en dus minder vaak hoeft te worden vervangen”, aldus Sharley.

Network Rail

Tracktex wordt door spoorwegmaatschappij Network Rail al een aantal jaren toegepast in het spoor in het Verenigd Koninkrijk.

Marieke van Gompel

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Deken voorkomt vervuiling van spoorballast bij regenval”

Han Smits|04.05.13|19:57

Beste mensen,
Dit doek of soortgenoten wordt al zeker 25 jaar toegepast in Nederland. Dus het is echt geen noviteit, zoals het artikel doet vermoeden.
Han Smits

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.