hergebruik, spoorballast

Minder overlast door ter plaatse zeven van spoorballast

VIDEO – Het ter plekke zeven en hergebruiken van spoorballast moet er in Utrecht voor zorgen dat de overlast voor omwonenden bij de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Utrecht Lunetten tot een minimum wordt beperkt. Spoorbeheerder ProRail en spooraannemer BAM Rail hebben hiervoor een zeefmachine naast het spoor geplaatst.

Normaal gesproken wordt de ballast die uit het spoor komt met vrachtwagens afgevoerd om het elders te zeven. De spoorballast wordt gescheiden van het zand en kleine delen en gaat daarna terug het spoor in.

Bekijk hier het interview met Harrie van Bremen van ProRail.

Overlast

Harrie van Bremen van ProRail: “Het af en aanrijden van vrachtwagens door de dichtbevolkte wijk kan daarbij veel overlast veroorzaken voor omwonenden van het spoor. Doordat we de spoorballast nu in een depot naast het spoor hebben opgeslagen en ter plekke zeven, wordt de overlast tot een minimum beperkt.”

Van Bremen is uitvoeringsbegeleider in het project VleuGel. Onderdeel van het project is onder meer de spooruitbreiding rondom Utrecht. Daarbij komen er tussen Utrecht Centraal en Utrecht Lunetten aan beide zijden twee sporen bij.

Zeefmachine

Om dit mogelijk te maken moeten de oude sporen richting Arnhem worden opgebroken en daarna op een andere plek weer worden opgebouwd. De spoorballast wordt verzameld in het depot naast het spoor en daarna met een grote zeefmachine gezeefd. De gezeefde spoorballast wordt daarna hergebruikt in de nieuwe sporen.

Van Bremen: “De ballast wordt drie delen gezeefd. Het eerste deel bestaat uit zand en kleine delen. Dat wordt direct afgevoerd naar de verwerker. Daarnaast hebben we de wat fijnere spoorballast van tussen de 20 en 30 millimeter. Dat wordt gebruikt in de onderlaag van het spoor. Als derde scheiden we de grove ballast die als hergebruikte ballast de spoorbaan in kan.”

Depotruimte

ProRail en BAM Rail beëindigden vorige week de werkzaamheden bij het spoor aan het Houtensepad in Utrecht. Daar werd in een depotruimte van ongeveer 600 meter 70.000 ton spoorballast opgeslagen, gezeefd en daarna deels hergebruikt. Deze spoorballast is afkomstig van 2,5 kilometer aan spoor. 

ProRail en BAM Rail voeren nu dezelfde werkzaamheden uit op een andere locatie in Utrecht.

VleuGel/RSS, een samentrekking van Vleuten-Geldermalsen en Randstadspoor, is een project waarbij het bestaande spoortraject tussen Vleuten en Geldermalsen wordt uitgebreid met zo’n 42 kilometer spoor. Daarnaast worden zeven nieuwe stations gebouwd en sporen verdubbeld.

Marieke van Gompel

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.