ontwerp, station, Nijmegen-Goffert

Aanbesteding station Nijmegen Goffert start in mei

ProRail start de aanbesteding van het nieuw te bouwen station Nijmegen Goffert in mei 2013. De gunning volgt in oktober. Naar verwachting begint de geselecteerde aannemer in het eerste kwartaal van 2014 met de bouw. De gemeente Nijmegen, stadsregio Arnhem Nijmegen ProRail en NS tekenden vrijdag overeenkomsten voor het nieuwe station. De totale kosten bedragen maximaal 13,5 miljoen euro.

In de projectovereenkomst staan afspraken over de rolverdeling tijdens de realisatie van het station en over het beheer van het station na oplevering door ProRail. In de overeenkomst tussen de stadregio en de NS staat onder welke voorwaarde NS station Nijmegen-Goffert bedient.

Aanbestedingsprocedure

Nu de project- en bedieningsovereenkomsten zijn ondertekend, kan de realisatie van het station beginnen. De eerste stap is een aanbestedingsprocedure, die ProRail begeleidt. De overeenkomst betreft het station, de fietsenstalling en de nieuwe fietsbrug. Gelijktijdig realiseert de gemeente in de stationsomgeving een Kiss + Ride-zone met parkeerplaatsen. Ook komen er twee bushaltes uitgerust met actuele reisinformatie.

Ook moeten het keerspoor in Wijchen en het derde spoor in Elst klaar zijn. Volgens de planning zijn die eind 2014 gereed. De stadsregio zal de eerste vijf jaar een jaarlijkse exploitatiebijdrage leveren om de stops op station Nijmegen Goffert rendabel te maken voor NS.

Financiering

De aanbesteding van station Nijmegen Goffert start in mei 2013. De gunning volgt in oktober. Naar verwachting begint de geselecteerde aannemer in het eerste kwartaal van 2014 met de bouw. De eerste treinen rijden vanaf eind 2014 naar dit nieuwe station.

NS is de vervoerder op het traject Wijchen-Nijmegen-Arnhem, waar station Nijmegen Goffert aan ligt. Vanaf zondag 14 december 2014 stopt de trein minimaal twee keer per uur op dit station. Afhankelijk van de ontwikkelingen in de landelijke dienstregeling van NS wordt de dienstregeling naar vier keer per uur uitgebreid. Naar verwachting zal het station dagelijks tussen de 3000 en 4000 in- en uitstappers trekken.

Financiering

Op 28 juni 2012 stemde de Stadsregioraad in met de financiering van het toekomstige station. De totale kosten van het station bedragen naar verwachting maximaal 13,5 miljoen euro. De stadsregio heeft 12,5 miljoen voor het station gereserveerd en de gemeente 1 miljoen euro. Dit bedrag wordt pas aangewend als het station duurder uitvalt dan 12,5 miljoen euro.

Ingenieursbureau Grontmij voerde de planstudie voor het nieuw te bouwen station uit.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.