Amersfoort, station, foto: Jos van Zetten

Rechter: aanbesteding PGO Eemland hoeft niet over

De aanbestedingsprocedure voor het spooronderhoud in Amersfoort (PGO Eemland 2) hoeft niet opnieuw gedaan te worden. Dat heeft de rechter woensdag geoordeeld in een kort geding dat tegen ProRail was aangespannen door aannemer Strukton Rail. ProRail had de opdracht gegund aan Asset Rail, omdat dit bedrijf volgens ProRail de economisch meest voordelige aanbesteding had gedaan, onder meer voor een veel lager maandbedrag.

Prestatiegericht onderhoud (PGO) is een wijze van onderhoud waarbij de opdrachtnemer (deels) vrij is te bepalen welke onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd moeten worden om het spoor te laten voldoen aan de door ProRail voorgeschreven eisen. Strukton Rail was naar de rechter gestapt, omdat volgens het bedrijf sprake was van een niet commercieel haalbare inschrijving door concurrent Asset Rail. Door het lage prijsniveau zou de veiligheid van het spoor in het geding zijn.

Inschrijving

De rechter stelde echter vast dat Strukton Rail niet kan procederen over de vraag of andere partijen voor een abnormaal laag bedrag hebben ingeschreven. De vier grote aannemers in de spoorwereld hebben daarover voorafgaand aan de aanbesteding met ProRail afgesproken dat ProRail zelf moet beoordelen of inschrijving commercieel haalbaar is. Omdat ProRail daadwerkelijk heeft onderzocht of de inschrijving niet abnormaal laag is en geconcludeerd heeft dat dit niet het geval is, kon hierover in het kort geding geen discussie meer worden gevoerd.

De rechter heeft vervolgens beoordeeld of ProRail in de aanbestedingsprocedure het transparantiebeginsel en het gelijkheidsbeginsel in acht heeft genomen. Strukton Rail stelde dat dit op een aantal punten niet het geval was.

Voorwaarden

De rechter oordeelde echter dat ProRail haar eigen aanbestedingsvoorwaarden heeft toegepast op een wijze die overeenstemt met wat een behoorlijk geïnformeerde en normaal oplettende inschrijver mocht verwachten. Strukton Rail heeft hierdoor een eerlijke kans gehad op de opdracht. Daarom hoeft de aanbesteding niet over.

Woordvoerder Irene van Dam van Strukton Rail: “Onze zorgen over de veiligheid op het spoor blijven overeind staan. Wij maken ons zorgen dat als de kosten te laag worden dat spooraannemers niet meer investeren in de lange termijn, vakmanschap, technologie en innovatie.”

Oplossing

“We willen samen met de spoorbranche zoeken naar een oplossing. Op dit moment is een onafhankelijke commissie bezig met een audit naar PGO Eemland. Mocht daar iets uitkomen, willen we daar onze medewerking aan verlenen”, aldus Van Dam.

Lees ook:

 

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.