Aanleg, spoor, bouw, rails, aannemer, werkzaamheden

Aannemen onervaren werknemers ten koste van veiligheid

Spooraannemers nemen bij drukte soms onervaren mensen uit andere sectoren tijdelijk aan. Dat kan ten koste gaan van de veiligheid op het spoor. Dat zegt Jan Beitsma in een interview met Rail Cargo. Beitsma was tot 1 januari 2013 werkzaam als logistiek expert en wagonbeheerder bij Voestalpine Railpro.



Lees hieronder het interview. 



Beitsma maakt zich grote zorgen over de spoorveiligheid. Een probleem voor aannemers is volgens hem dat het werk op het spoor pieken en dalen heeft. De pieken moeten zo veel opbrengen, dat het personeel ook tijdens de dalen in dienst kan blijven. 

Als dat niet lukt, is er tijdens de pieken te weinig personeel en moeten er onervaren mensen uit andere sectoren op tijdelijke basis worden aangetrokken. Dat kan ten koste gaan van de veiligheid op het spoor.

Spoorwegongevallen

“Hebben die extra handen wel de juiste kennis en kunde? Daar heb ik weleens mijn twijfels over”, stelt Beitsma. 

“Veiligheid moet centraal staan. Vergeet niet dat spoorwegongevallen een enorme impact hebben, veel meer dan ongelukken op de weg. We zijn maatschappelijk belangrijk in de publieke opinie. Als er iets gebeurt, staan we gelijk in de aandacht”, zegt de logistiek expert.

Daarnaast stelt Beitsma dat de gezamenlijke verantwoordelijkheid wegvalt door versnippering. Daardoor maakt iedereen zijn eigen afwegingen. “De overheid houdt wel overleggen met de gebruikers, maar kun je de bedrijven aan de afspraken houden?”, vraagt hij zich hardop af.

Samenwerking

Beitsma vindt het een goede ontwikkeling dat de spelers op de goederenmarkt steeds Europeser worden. “We brengen onze goederen niet meer van Rotterdam naar Leeuwarden of Maastricht, maar naar Milaan of Warschau. Dat is een groot verschil ten opzichte van toen ik mijn loopbaan begon.” Beitsma gaat eind 2013 na een 42-jarige carrière in de spoorsector met pensioen.

“Vroeger werkten we Europees samen door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat er koppelingen en luchtslangen werden gebruikt. Goederenwagons konden vroeger ook dwars door Europa rijden”, legt hij uit.

Europese spoorsector

Tijdens zijn loopbaan heeft de logistiek expert veel zien veranderen, ten goede en ten kwade. “Maar  uiteindelijk ben ik optimistisch, ook over de rol die Nederlandse bedrijven in de Europese spoorsector kunnen blijven spelen. Maar in deze tijd waarin geld zo’n centrale rol speelt, moeten we vooral oog blijven houden voor de veiligheid.”

Lees hier het volledige interview.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.