Rob Mooren, directeur, Arcadis

Invoering Programma Hoogfrequent Spoor zeer urgent

Er moeten snel knopen doorgehakt worden over de uitvoering van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Anders worden de huidige problemen op het spoor niet opgelost. Dat zegt directeur Rob Mooren van Arcadis. Het ingenieurs- en adviesbureau hoopt een belangrijke rol te krijgen bij de uitvoering van het pakket van maatregelen dat de sporen in Nederland moet voorbereiden op de groei van het personen- en goederenvervoer. 



Uiterlijk 2020 moeten op de drukste trajecten zes intercity’s en zes sprinters per uur per richting rijden. Door de intensivering van het personenvervoer en de extra ruimte voor het spoorgoederenvervoer worden steden, bedrijven en knooppunten beter bereikbaar. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft 4,4 miljard euro uitgetrokken voor PHS.

Infrastructurele maatregelen

De minister van Infrastructuur en Milieu beslist naar verwachting in 2012 of 2013 over infrastructurele maatregelen uit PHS, zoals de aanpassing van sporen en wissels. De eerste werkzaamheden starten in dezelfde periode.

Mooren verwacht dat er met de huidige politieke situatie snel knopen doorgehakt worden over de uitrol van het spoorprogramma. “Ik denk dat het voor de voortgang van PHS een goede ontwikkeling is dat er een kabinet van VVD en PvdA komt.”

Stapje terug

Volgens Mooren is het belangrijkste uitgangspunt bij de uitrol van PHS is dat de bestaande infrastructuur versimpeld wordt. Mooren: “We moeten voordat we het PHS beginnen eerst een stapje terug doen. Daarin moeten de verschillende partijen goed samenwerken.”

Ook voor ProRail en NS is daar volgens de directeur een belangrijke rol weggelegd. Volgens hem zie je dit al terug in de discussie over de wissels. “ProRail wil minder wissels zodat er minder onderhoud hoeft plaats te vinden. De NS wil juist meer wissels vanwege de flexibiliteit. Het is goed als daar duidelijke afspraken over worden gemaakt.”

Opstoppingen tegengaan

Een eenvoudige manier om de huidige problematiek op drukke stations op te lossen zou volgens Mooren kunnen zijn dat de stoptreinen daar niet meer keren. Mooren: “Stoptreinen zouden een station verder moeten keren, omdat ze op drukke plekken geen opstoppingen meer veroorzaken voor het overige treinverkeer.”

Hij stelt daarnaast ook dat als machinisten weer op een vast traject gaan rijden, ook wel het ‘rondje om de kerk’ genoemd, dit ook de betrouwbaarheid van het treinverkeer verbetert.

Invoering ERTMS

In het Programma Hoogfrequent Spoor is volgens Mooren verder belangrijk dat het Europese beveiligingssysteem ERTMS wordt geïnstalleerd. Mooren: “Als ERTMS er is dan is het niet meer nodig om zo veel systemen naast elkaar te gebruiken. Er zijn bijvoorbeeld geen spoorseinen meer nodig.”

Over problemen met de implementatie van ERTMS maakt Mooren zich niet zo veel zorgen. “Natuurlijk zullen er zoals bij ieder systeem in het begin kinderziektes zijn. Maar we zien dat het beveiligingssysteem in andere landen inmiddels goed werkt en we kunnen van deze ervaringen leren.”

Innovatie

”We denken graag met onze klant mee’’, vertelt Mooren. “Zo heeft één van onze ingenieurs met een redelijk simpele ingreep een manier bedacht waardoor blokken ijs niet meer in de wissels vallen. Het is een afdak dat bovenop de wissel gemonteerd.”

Bij het openen en sluiten van wissels komen er geen blokken ijs meer tussen de wissels en dat voorkomt veel oponthoud in de winter. Het is een aanvulling op een wisselverwarmingssysteem dat nu wordt getest”, legt de directeur uit. Al deze maatregelen zorgen er volgens Mooren voor dat het Nederlandse spoor robuuster wordt gemaakt.

Adviseur ProRail

Het ingenieurs- en adviesbureau is medeverantwoordelijk de realisatie en het ontwerp van diverse grote stations in Nederland en was betrokken bij de aanleg van de HSL, de Hanzelijn en de Betuweroute. Arcadis is van oudsher de adviseur van spoorbeheerder ProRail.

Marieke van Gompel

Lees ook: Nieuw wisselverwarmingssysteem moet treinuitval voorkomen

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.