Rails

Geen vierde spoor op station in Elst

Op het station in Elst komt geen vierde spoor. Dat is de uitkomst van een overleg tussen ProRail, de provincie Gelderland en de stadsregio.

De drie partijen zetten nu in op een volwaardig derde perronspoor dat aangesloten kan worden op het hoofdspoor tussen Arnhem en Nijmegen.

ProRail concludeerde in juni 2011 dat met de infrastructuur de combinatie van zes intercity’s, vier Stadsregiorailtreinen, de trein Arnhem-Tiel en goederentreinen niet mogelijk is zonder dat reizigers van en naar Tiel zouden moeten overstappen.

Financieel niet haalbaar

De spoorbeheerder gaf destijds aan dat het nodig was om vier sporen bij station Elst aan te leggen. Nadat bekend werd dat de aanleg van de vier sporen zestig miljoen euro zou kosten, hebben de provincie en de stadregio aangegeven dat de aanleg van vier sporen financieel en ruimtelijk niet haalbaar is.

Alternatief is nu het derde perronspoor. Als dat wordt aangesloten op het hoofspoor tussen Arnhem en Nijmegen, dan biedt dat genoeg ruimte om de treinen tussen Arnhem en Tiel zonder overstap te laten rijden.

Het derde spoor wordt in eerste instantie in 2014 als keerspoor aangelegd en kan tot minimaal 2020 extra ruimte bieden voor alle treindiensten. Hiermee wordt naar verwachting het toekomstige capaciteitsprobleem opgelost.

 

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.