station Meppel

‘Derde en vierde intercity naar Groningen gaat door’

Station Meppel, deel van 'het flessenhalsprobleem' tussen Zwolle en het noorden van Nederland. Google Street View

De derde en vierde intercity tussen Zwolle en Groningen gaan daadwerkelijk rijden. Dit wordt definitief vastgelegd in de hoofdrailnetconcessie, de basisdienstregeling die de NS vanaf 2025 moet gaan rijden. Hiermee komt een veel betere verbinding tussen Groningen en de rest van het land tot stand. Een motie daarover op initiatief van het Groningse ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf haalde dinsdag een meerderheid in de Tweede Kamer..

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “‘Derde en vierde intercity naar Groningen gaat door’”

Marc Busio|18.10.23|10:40

Verbazingwekkend: Elders worden treindiensten geschrapt, hier worden ze verdubbeld. En dat alleen maar omdat de politiek zich ermee gaat bemoeien. Die weet blijkbaar beter dan de vervoerder hoeveel reizigers zich over dit traject verplaatsen en hoeveel treinen daar voor nodig zijn???? Lijkt erg veel op die extra intercitytrein die tussen Zeeland en de Randstad moest gaan rijden en sindsdien hoofdzakelijk lucht verplaatst.

Kees Boer|18.10.23|16:05

En de extra Sprinters Dan ?

A C F Sierts|18.10.23|22:04

@ Kees Boer : dat was het Arriva-plan dus dat gaat niet door. Zo lopen de hazen…

Pat Rick|23.10.23|10:52

@Marc: het is beter je eerst te verdiepen ipv maar wat te gaan roeptoeteren. De I/Cs naar het noorden zitten regelmatig vol en mensen moeten staan.

Zeeland is steeds minder goed bereikbaar en de bediening substandaard. Want de lijn naar Vlissingen behoort tot het HoofdRailnet. En vanaf Vlissingen wordt een groot deel van Zeeuws-Vlaanderen bedient. Hoe moeten die mensen daar met het OV naar de Randstad reizen?

De echte vraag is hoe NS zijn kosten zo verlaagd dat meer lijnen rendabel worden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Derde en vierde intercity naar Groningen gaat door’ | SpoorPro.nl
station Meppel

‘Derde en vierde intercity naar Groningen gaat door’

Station Meppel, deel van 'het flessenhalsprobleem' tussen Zwolle en het noorden van Nederland. Google Street View

De derde en vierde intercity tussen Zwolle en Groningen gaan daadwerkelijk rijden. Dit wordt definitief vastgelegd in de hoofdrailnetconcessie, de basisdienstregeling die de NS vanaf 2025 moet gaan rijden. Hiermee komt een veel betere verbinding tussen Groningen en de rest van het land tot stand. Een motie daarover op initiatief van het Groningse ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf haalde dinsdag een meerderheid in de Tweede Kamer..

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “‘Derde en vierde intercity naar Groningen gaat door’”

Marc Busio|18.10.23|10:40

Verbazingwekkend: Elders worden treindiensten geschrapt, hier worden ze verdubbeld. En dat alleen maar omdat de politiek zich ermee gaat bemoeien. Die weet blijkbaar beter dan de vervoerder hoeveel reizigers zich over dit traject verplaatsen en hoeveel treinen daar voor nodig zijn???? Lijkt erg veel op die extra intercitytrein die tussen Zeeland en de Randstad moest gaan rijden en sindsdien hoofdzakelijk lucht verplaatst.

Kees Boer|18.10.23|16:05

En de extra Sprinters Dan ?

A C F Sierts|18.10.23|22:04

@ Kees Boer : dat was het Arriva-plan dus dat gaat niet door. Zo lopen de hazen…

Pat Rick|23.10.23|10:52

@Marc: het is beter je eerst te verdiepen ipv maar wat te gaan roeptoeteren. De I/Cs naar het noorden zitten regelmatig vol en mensen moeten staan.

Zeeland is steeds minder goed bereikbaar en de bediening substandaard. Want de lijn naar Vlissingen behoort tot het HoofdRailnet. En vanaf Vlissingen wordt een groot deel van Zeeuws-Vlaanderen bedient. Hoe moeten die mensen daar met het OV naar de Randstad reizen?

De echte vraag is hoe NS zijn kosten zo verlaagd dat meer lijnen rendabel worden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.