Reizigers gestrand op Rotterdam Centraal

‘Maak mensen op werkvloer onderdeel van oplossing bij problemen op het spoor’

Bron: still uit YouTube-video SpoorProTV

Een drama zoals het compleet platleggen van het treinverkeer door NS afgelopen zondag kan in de toekomst voor een groot gedeelte voorkomen worden door mensen op de werkvloer onderdeel van de oplossing te maken. Dat zei Wim Eilert, vakbondsbestuurder bij VVMC woensdag in de uitzending van SpoorProTV.

Eilert spreekt in een reactie op de treinuitval van zondag van een “groot drama”. Niet alleen werden reizigers geraakt, het stilleggen van het treinverkeer trok ook een wissel op de machinisten en conducteurs. “Zij kregen natuurlijk veel vragen van reizigers. Toen bleek dat het treinverkeer niet meer opgestart zou worden, moesten machinisten en conducteurs zelf ook maar zien hoe ze thuis moesten komen”.

Gefrustreerd treinpersoneel

Daags na het incident, veroorzaakt door een IT-storing en een falend back-upsysteem, staken berichten de kop op van gefrustreerd treinpersoneel dat met lede ogen moest toezien dat er geen treinen reden ondanks dat er volgens hen daar wel mogelijkheden voor waren. Die signalen kreeg Eilert ook al snel door.

“Er was veel verontwaardiging over de stap van NS om het hele treinverkeer plat te gooien, iets dat volgens medewerkers niet nodig was geweest. Uit het verleden weten we dat als er materiaal en mensen beschikbaar zijn, er ook mogelijkheden zijn. Zeker aangezien de seinen nog bediend werden. Je had treinen tussen station kunnen laten pendelen”.

Vakbond FNV Spoor heeft inmiddels in een open brief aan president-directeur Marjan Rintel publieke excuses geeist van NS. Antal de Lange, Hoofd Landelijk Besturingscentrum OCCR van NS, zou woensdag in de uitzending van SpoorProTV een toelichting op de gebeurtenissen van afgelopen zondag geven, maar liet kort voor aanvang verstek gaan.

‘Systemen kunnen altijd een keer falen’

Volgens Eilert is er de afgelopen jaren door NS teveel ingezet op centrale aansturing. Ook is het aantal procesleiders perrons gereduceerd. Met name door het wegvallen van die laatste groep is het probleem van afgelopen zondag mogelijk verergerd. “Systemen kunnen altijd een keer maar juist in dergelijke situaties kunnen zulke procesleiders iets faciliteren of ten minste mensen en materieel bij elkaar brengen.”

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur liet eerder deze week weten dat de NS “een zeer slechte beurt” heeft gemaakt en de spoorvervoerder om opheldering gevraagd. Mogelijk volgt ook een onafhankelijk onderzoek naar het falen van afgelopen zondag. Eimert juicht zo’n onderzoek toe, mits er met de juiste personen gepraat wordt.

“Praat met de mensen op de werkvloer en luister naar hen. Dat zijn de mensen die het kunnen oplossen en die er toe doen.”

Bekijk hier het interview met Wim Eilert:

Lees ook:

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

3 reacties op “‘Maak mensen op werkvloer onderdeel van oplossing bij problemen op het spoor’”

Eric Struch|06.04.22|18:11

Opmerkelijk dat in het filmpje (1:38) duidelijk hoorbaar wordt omgeroepen dat geen treinverkeer mogelijk is in geheel Nederland, terwijl de regionale vervoerders wel degelijk gewoon reden. Zelfs dit kleine beetje informatie dat reizigers wel kregen, was dus niet correct.

A C F Sierts|07.04.22|12:50

Tsja Eric, NS moest een paar jaar terug beslist de reisinfo van ProRail overnemen, “want dan zou het veel beter worden”. De politiek trapte er in, ondanks protest van o.m. de regiovervoerders.

En kijk nu hoe het er voor staat. Is het echt beter geworden? Ik zie het eerlijk gezegd niet, en de regiovervoerders worden door NS vaak ten onrechte over 1 kam geschoren. Toegegeven: het is ook best wel zuur om als NS toe te moeten geven dat de conculega’s helemaal geen probleem hebben…

Pat Rick|07.04.22|15:22

De NS-top is ontkoppeld van de rest van het bedrijf. Illusie om te denken dat een piramidestructuur alles kan overzien en de juiste beslissingen kan nemen. Zondag werd dus de verkeerde genomen door niet meer te gaan rijden. Organisatie NS moet zich aanpassen aan omgeving, die steeds complexer wordt. Juist een andere opzet met zelfsturende team en een ondersteunende directie is nodig. Dat vraagt meer van de directie die dat eigenlijk niet aandurfde (nu makkelijk geld verdienen). Idem ProRail.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Maak mensen op werkvloer onderdeel van oplossing bij problemen op het spoor’ | SpoorPro.nl
Reizigers gestrand op Rotterdam Centraal

‘Maak mensen op werkvloer onderdeel van oplossing bij problemen op het spoor’

Bron: still uit YouTube-video SpoorProTV

Een drama zoals het compleet platleggen van het treinverkeer door NS afgelopen zondag kan in de toekomst voor een groot gedeelte voorkomen worden door mensen op de werkvloer onderdeel van de oplossing te maken. Dat zei Wim Eilert, vakbondsbestuurder bij VVMC woensdag in de uitzending van SpoorProTV.

Eilert spreekt in een reactie op de treinuitval van zondag van een “groot drama”. Niet alleen werden reizigers geraakt, het stilleggen van het treinverkeer trok ook een wissel op de machinisten en conducteurs. “Zij kregen natuurlijk veel vragen van reizigers. Toen bleek dat het treinverkeer niet meer opgestart zou worden, moesten machinisten en conducteurs zelf ook maar zien hoe ze thuis moesten komen”.

Gefrustreerd treinpersoneel

Daags na het incident, veroorzaakt door een IT-storing en een falend back-upsysteem, staken berichten de kop op van gefrustreerd treinpersoneel dat met lede ogen moest toezien dat er geen treinen reden ondanks dat er volgens hen daar wel mogelijkheden voor waren. Die signalen kreeg Eilert ook al snel door.

“Er was veel verontwaardiging over de stap van NS om het hele treinverkeer plat te gooien, iets dat volgens medewerkers niet nodig was geweest. Uit het verleden weten we dat als er materiaal en mensen beschikbaar zijn, er ook mogelijkheden zijn. Zeker aangezien de seinen nog bediend werden. Je had treinen tussen station kunnen laten pendelen”.

Vakbond FNV Spoor heeft inmiddels in een open brief aan president-directeur Marjan Rintel publieke excuses geeist van NS. Antal de Lange, Hoofd Landelijk Besturingscentrum OCCR van NS, zou woensdag in de uitzending van SpoorProTV een toelichting op de gebeurtenissen van afgelopen zondag geven, maar liet kort voor aanvang verstek gaan.

‘Systemen kunnen altijd een keer falen’

Volgens Eilert is er de afgelopen jaren door NS teveel ingezet op centrale aansturing. Ook is het aantal procesleiders perrons gereduceerd. Met name door het wegvallen van die laatste groep is het probleem van afgelopen zondag mogelijk verergerd. “Systemen kunnen altijd een keer maar juist in dergelijke situaties kunnen zulke procesleiders iets faciliteren of ten minste mensen en materieel bij elkaar brengen.”

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur liet eerder deze week weten dat de NS “een zeer slechte beurt” heeft gemaakt en de spoorvervoerder om opheldering gevraagd. Mogelijk volgt ook een onafhankelijk onderzoek naar het falen van afgelopen zondag. Eimert juicht zo’n onderzoek toe, mits er met de juiste personen gepraat wordt.

“Praat met de mensen op de werkvloer en luister naar hen. Dat zijn de mensen die het kunnen oplossen en die er toe doen.”

Bekijk hier het interview met Wim Eilert:

Lees ook:

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

3 reacties op “‘Maak mensen op werkvloer onderdeel van oplossing bij problemen op het spoor’”

Eric Struch|06.04.22|18:11

Opmerkelijk dat in het filmpje (1:38) duidelijk hoorbaar wordt omgeroepen dat geen treinverkeer mogelijk is in geheel Nederland, terwijl de regionale vervoerders wel degelijk gewoon reden. Zelfs dit kleine beetje informatie dat reizigers wel kregen, was dus niet correct.

A C F Sierts|07.04.22|12:50

Tsja Eric, NS moest een paar jaar terug beslist de reisinfo van ProRail overnemen, “want dan zou het veel beter worden”. De politiek trapte er in, ondanks protest van o.m. de regiovervoerders.

En kijk nu hoe het er voor staat. Is het echt beter geworden? Ik zie het eerlijk gezegd niet, en de regiovervoerders worden door NS vaak ten onrechte over 1 kam geschoren. Toegegeven: het is ook best wel zuur om als NS toe te moeten geven dat de conculega’s helemaal geen probleem hebben…

Pat Rick|07.04.22|15:22

De NS-top is ontkoppeld van de rest van het bedrijf. Illusie om te denken dat een piramidestructuur alles kan overzien en de juiste beslissingen kan nemen. Zondag werd dus de verkeerde genomen door niet meer te gaan rijden. Organisatie NS moet zich aanpassen aan omgeving, die steeds complexer wordt. Juist een andere opzet met zelfsturende team en een ondersteunende directie is nodig. Dat vraagt meer van de directie die dat eigenlijk niet aandurfde (nu makkelijk geld verdienen). Idem ProRail.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.