Treinverkeer gestremd, reizigers Utrecht Centraal, foto: ANP

Problemen op het spoor zondag mede door falend back-upsysteem NS

De problemen op het spoor van afgelopen zondag kwamen mede omdat het back-upsysteem van de NS niet werkte. Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur schrijft aan de Tweede Kamer dat het planningsysteem voor materieel en personeel het niet deed en dat men normaal gesproken op een back-up kan terugvallen. Waarom dat zondag niet lukte “zal grondig worden onderzocht”.

“De eerste analyse van de storing door NS wijst uit dat een belangrijke component in het IT-systeem niet goed functioneerde. Onder normale omstandigheden kan terug worden gevallen op een back-up, zodat deze systemen blijven functioneren. Deze back-up werkte gisteren ook niet naar behoren”, schrijft de staatssecretaris in de brief.

De NS vond het niet verantwoord om zondag zonder het systeem verder te werken. Volgens vakbonden FNV Spoor en VVMC had dit wel gekund. Ze gaven aan dat er materiaal aanwezig was en machinisten via de seinen konden rijden.

Geen vervangend vervoer geregeld

Heijnen was zondag zeer kritisch over de gang van zaken bij de NS. Volgens de staatssecretaris heeft de vervoerder “een zeer slechte beurt” gemaakt. Ze eiste uitleg, onder meer over waarom er geen vervangend vervoer werd geregeld en waarom al het treinverkeer werd platgelegd. Heijnen wil van de directie van de NS weten “hoe zij ervoor gaat zorgen dat dit in de toekomst niet nog een keer gebeurt”.

“Van de gestrande reizigers op de stations, en de reizigers die op eigen gelegenheid naar hun bestemming hebben moeten komen, is veel gevraagd van hun zelfredzaamheid. De gevolgen van deze storing zijn voor hen uiterst vervelend en onwenselijk geweest. Gelet op de langdurige en landelijke impact van deze storing en gelet op de mate waarin een beroep is gedaan op de zelfredzaamheid van de reiziger, acht ik deze prestaties van NS in dezen onder de maat”, aldus de bewindsvrouw.

Het treinverkeer lag vrijwel de hele zondag stil. Volgens de NS was het vanwege de omvang van het probleem niet mogelijk om bijvoorbeeld bussen in te zetten. Heijnen schrijft geen signalen te hebben dat reizigers op stations moesten overnachten. De NS gaat reizigers compenseren. Hoe deze compensatie eruit gaat zien, wordt volgens de staatssecretaris nog vormgegeven.

Directeur Freek Bos van Rover pleitte eerder maandag al voor een onafhankelijk onderzoek naar het herstelvermogen van NS en ProRail na grote verstoringen van het treinverkeer. Na allerlei grote storingen op het spoor in de afgelopen jaren, lukt het de spoorbedrijven volgens hem nog steeds niet om hier goed op te anticiperen. In een rapport vorig jaar na een grote verstoring als gevolg van winterse weersomstandigheden zijn er allerlei aanbevelingen gedaan, maar deze mochten zondag niet baten.

Bron: MvG/ANP

Lees hier de Kamerbrief.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.