Reizigers op Eindhoven Centraal

NS deed tijdens IT-storing “enorm beroep” op begrip en zelfredzaamheid reizigers

Foto: Marieke van Gompel

Na een grote IT-storing waardoor het treinverkeer zondag stil kwam te liggen, rijden de treinen maandagochtend vrijwel normaal. Wel kan de lengte en het type trein volgens NS nog afwijken van wat reizigers gewend zijn. De spoorvervoerder stelt dat er geen aanwijzingen zijn voor een hack of cyberaanval.

Door de storing stonden veel treinen zondag op een verkeerde plek. Daarom is zondagnacht druk bezig geweest om de treinen zoveel mogelijk weer naar de juiste plek te brengen. De storing is volgens de spoorvervoerder inmiddels opgelost. Zondagnacht konden de eerste treinen rijden tussen Utrecht en Rotterdam en tussen Amsterdam en Schiphol.

Hoewel NS nog onderzoek doet naar de oorzaak, zijn er volgens woordvoerder Oscar van Elferen van NS “geen signalen dat er sprake was van een cyberaanval of hack”. Die berichten hadden zondag reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV bereikt.

“De storing zat in het planningssysteem van de treinen en het personeel”, zegt Van Elferen. We hadden er gisteren geen zicht op waar zich de treinen bevonden. We konden daardoor bijvoorbeeld bepaalde checks niet doen. We wisten niet welke medewerkers op welke trein zaten. Ook wisten we niet hoe lang de treinen waren. Dat kan leiden tot gevaarlijke situaties op perrons.”

NS adviseerde reizigers om een alternatief te zoeken

De NS adviseerde reizigers zondag om de treinreis uit te stellen of een alternatief te zoeken als mensen al onderweg waren. Wie al bezig was met een reis, heeft in veel gevallen bij het eerstvolgende station de trein moeten verlaten.

Reizigersorganisatie Voor Beter OV vindt het beroep op de zelfredzaamheid geen klap maar “een hoek in het gezicht” van de reiziger door vertrekkend topvrouw Marjan Rintel. De reizigersorganisatie vindt het vreemd dat er geen nooddienst werd gereden, omdat het computersysteem rond zeven uur in de avond weer hersteld was.

“Een regelrechte schande. Wat mij betreft kan dit niet zonder gevolgen blijven. Niet zonder technische gevolgen. Niet zonder organisatorische gevolgen. En ook niet zonder personele gevolgen. Ik wens niet dat de reizigers voor wier belangen ik met mijn medestanders opkom, nog langer worden vervoerd onder auspiciën van degenen die rechtstreeks of als leidinggevende voor deze schandalige wanvertoning verantwoordelijk zijn”, zo schrijft Voor Beter OV op zijn website.

De laatste keer dat het treinverkeer volledig plat kwam te liggen was begin vorig jaar na hevig sneeuwval. Ook toen was er kritiek op gebrekkige informatievoorziening aan reizigers.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “NS deed tijdens IT-storing “enorm beroep” op begrip en zelfredzaamheid reizigers”

Pat Rick|04.04.22|10:23

Men moet processen en besluitvorming versnellen: kijk naar backup & restore procedures en business continuity bij NS. Als zaken mis gaan binnen een uur zaken weer terugdraaien. En misschien werken met duplicatie in Data Centers (zoals bij banken)

Grote ellende was er ook bij treinreizigers Schiphol. N/Z-lijn zsm doortrekken ipv afhankelijkheid NS/ProRail. Met P&R langs A4 bij Hoofddorp, als alternatieve uitstapplaats Schiphol en voor forensen naar A’dam.

Even Later|04.04.22|13:30

Een totale aanfluiting. Zelfs na uren was NS niet in staat imzelfs maar pendelvervoer op te zetten. En dan pretendeert NS dat de trein een alternatief is voor auto en vliegtuig.

Even Later|04.04.22|13:32

En dan pretendeert NS een alternatief te zijn voor auto en vliegtuig. Met dit management nu niet en nooit niet.

Michiel van der Spek|05.04.22|21:57

Bijzonder dat in bovenstaand artikel de storm Eunice buiten beschouwing wordt gelaten, waardoor het treinverkeer vrij recent ook al volledig plat kwam te liggen. Weliswaar van te voren aangekondigd, maar toch. Kennelijk wordt de laatste jaren veel vaker naar het middel gegrepen om het treinverkeer maar volledig plat te leggen. En plat te laten tot de eerstvolgende nacht, waarin “alle treinen dan weer naar de juiste plek” moeten komen. Om van de “IT-storing” zelf nog maar te zwijgen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS deed tijdens IT-storing “enorm beroep” op begrip en zelfredzaamheid reizigers | SpoorPro.nl
Reizigers op Eindhoven Centraal

NS deed tijdens IT-storing “enorm beroep” op begrip en zelfredzaamheid reizigers

Foto: Marieke van Gompel

Na een grote IT-storing waardoor het treinverkeer zondag stil kwam te liggen, rijden de treinen maandagochtend vrijwel normaal. Wel kan de lengte en het type trein volgens NS nog afwijken van wat reizigers gewend zijn. De spoorvervoerder stelt dat er geen aanwijzingen zijn voor een hack of cyberaanval.

Door de storing stonden veel treinen zondag op een verkeerde plek. Daarom is zondagnacht druk bezig geweest om de treinen zoveel mogelijk weer naar de juiste plek te brengen. De storing is volgens de spoorvervoerder inmiddels opgelost. Zondagnacht konden de eerste treinen rijden tussen Utrecht en Rotterdam en tussen Amsterdam en Schiphol.

Hoewel NS nog onderzoek doet naar de oorzaak, zijn er volgens woordvoerder Oscar van Elferen van NS “geen signalen dat er sprake was van een cyberaanval of hack”. Die berichten hadden zondag reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV bereikt.

“De storing zat in het planningssysteem van de treinen en het personeel”, zegt Van Elferen. We hadden er gisteren geen zicht op waar zich de treinen bevonden. We konden daardoor bijvoorbeeld bepaalde checks niet doen. We wisten niet welke medewerkers op welke trein zaten. Ook wisten we niet hoe lang de treinen waren. Dat kan leiden tot gevaarlijke situaties op perrons.”

NS adviseerde reizigers om een alternatief te zoeken

De NS adviseerde reizigers zondag om de treinreis uit te stellen of een alternatief te zoeken als mensen al onderweg waren. Wie al bezig was met een reis, heeft in veel gevallen bij het eerstvolgende station de trein moeten verlaten.

Reizigersorganisatie Voor Beter OV vindt het beroep op de zelfredzaamheid geen klap maar “een hoek in het gezicht” van de reiziger door vertrekkend topvrouw Marjan Rintel. De reizigersorganisatie vindt het vreemd dat er geen nooddienst werd gereden, omdat het computersysteem rond zeven uur in de avond weer hersteld was.

“Een regelrechte schande. Wat mij betreft kan dit niet zonder gevolgen blijven. Niet zonder technische gevolgen. Niet zonder organisatorische gevolgen. En ook niet zonder personele gevolgen. Ik wens niet dat de reizigers voor wier belangen ik met mijn medestanders opkom, nog langer worden vervoerd onder auspiciën van degenen die rechtstreeks of als leidinggevende voor deze schandalige wanvertoning verantwoordelijk zijn”, zo schrijft Voor Beter OV op zijn website.

De laatste keer dat het treinverkeer volledig plat kwam te liggen was begin vorig jaar na hevig sneeuwval. Ook toen was er kritiek op gebrekkige informatievoorziening aan reizigers.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “NS deed tijdens IT-storing “enorm beroep” op begrip en zelfredzaamheid reizigers”

Pat Rick|04.04.22|10:23

Men moet processen en besluitvorming versnellen: kijk naar backup & restore procedures en business continuity bij NS. Als zaken mis gaan binnen een uur zaken weer terugdraaien. En misschien werken met duplicatie in Data Centers (zoals bij banken)

Grote ellende was er ook bij treinreizigers Schiphol. N/Z-lijn zsm doortrekken ipv afhankelijkheid NS/ProRail. Met P&R langs A4 bij Hoofddorp, als alternatieve uitstapplaats Schiphol en voor forensen naar A’dam.

Even Later|04.04.22|13:30

Een totale aanfluiting. Zelfs na uren was NS niet in staat imzelfs maar pendelvervoer op te zetten. En dan pretendeert NS dat de trein een alternatief is voor auto en vliegtuig.

Even Later|04.04.22|13:32

En dan pretendeert NS een alternatief te zijn voor auto en vliegtuig. Met dit management nu niet en nooit niet.

Michiel van der Spek|05.04.22|21:57

Bijzonder dat in bovenstaand artikel de storm Eunice buiten beschouwing wordt gelaten, waardoor het treinverkeer vrij recent ook al volledig plat kwam te liggen. Weliswaar van te voren aangekondigd, maar toch. Kennelijk wordt de laatste jaren veel vaker naar het middel gegrepen om het treinverkeer maar volledig plat te leggen. En plat te laten tot de eerstvolgende nacht, waarin “alle treinen dan weer naar de juiste plek” moeten komen. Om van de “IT-storing” zelf nog maar te zwijgen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.