Sporen in de sneeuw, foto: ProRail

Onvoldoende maatwerk voor regionale en goederenvervoerders bij winterproblemen spoor

Er is onvoldoende maatwerk toegepast voor regionale en goederenvervoerders bij de extreme winterse omstandigheden die begin februari het Nederlandse spoor platlegde. ProRail belooft de communicatie- en informatievoorziening aan deze spoorvervoerders te verbeteren in voorbereiding op én tijdens het afschalen van de infrastructuur gedurende winterse omstandigheden. Dat staat in de gezamenlijke winterevaluatie van ProRail en NS.

Regionale, goederenvervoerders en vervoerende aannemers voelden zich onvoldoende betrokken bij de informatievoorziening en communicatie over het aanpassen van de dienstregeling. Zij gaven aan dat er een te optimistisch beeld is geschetst in de media, waarbij geen onderscheid is gemaakt in communicatie richting reizigers over de dienstregeling van NS, de regionale vervoerders en goederenvervoerders. ProRail neemt maatregelen om bij toekomstige winterperikelen duidelijker met deze groep spoorvervoerders te kunnen communiceren.

RailGood zegt in een reactie positief te zijn over de toezeggingen die zijn gedaan om de informatievoorziening aan goederenvervoerders te verbeteren. “De spoorgoederensector zal monitoren of dit ook voortvarend genoeg gebeurt”, zegt directeur Hans-Willem Vroon. De branchevereniging eist verder verbetermaatregelen op korte termijn om “de havens, terminals, industrie en handelsbedrijven per spoor bereikbaar te houden bij winterse omstandigheden”.

Impact voor reizigers

Reizigersvereniging Rover is van mening dat in de evaluatie te weinig aandacht is besteed aan de impact voor reizigers, die groter zou zijn dan nu wordt geschetst. Volgens Rover is vooral gekeken naar uitgevallen treinkilometers en niet naar andere aspecten, zoals kortere treinen, onjuiste of onvolledige reisinformatie en de kwaliteit van de geboden dienstregeling.


Rover vindt ook dat NS net als regionale vervoerders maatwerk had kunnen bieden op plekken waar wel treinen konden rijden. Het belang van een alternatieve dienstregeling onder de 80 procent beschikbaarheid wordt onderschreven, maar is volgens de vereniging alleen aanvaardbaar voor de opstart na een grote calamiteit. Verder wordt gepleit voor het vereenvoudigen van de keten om infrastructuur te herstellen, en de capaciteit hiervoor omhoog te krikken.

Veelvoud aan wisselstoringen

In vergelijking met een normale, winterse dag met effecten op de infrastructuur, was er op zondag 7 en maandag 8 februari volgens ProRail en NS sprake van “een veelvoud van het aantal storingen van met name de wissels”. Het aantal storingen was zo hoog dat er onvoldoende herstelcapaciteit is en bedrijfsprocessen van ProRail ontregeld raken waardoor bijvoorbeeld de prioritering van herstelwerkzaamheden niet vlot verloopt.

Rangeerterreinen, onderhoudslocaties en goederenterminals waren niet tot slecht bereikbaar als gevolg van de beperkte herstelcapaciteit. Daardoor konden treinen niet vertrekken. Treinen met storingen of defecten konden niet vervoerd worden voor herstel.

Miljardeninvestering nodig

In het rapport wordt vastgesteld dat de Nederlandse spoorinfrastructuur niet opgewassen is tegen extreem winterweer zoals zich begin februari voordeed. Volgens ProRail en NS zal een miljardeninvesteringen vergen om de spoorinfrastructuur onder alle omstandigheden, ook bijvoorbeeld bij extreme hitte in de zomer, beschikbaar te houden.

Aanhoudende wisselstoringen zorgden er op 7 februari en de dagen er na dat het treinverkeer flink was verstoord. Op 7 februari werd zelfs het treinverkeer vrijwel volledig stilgelegd. Reizigers konden niet op hun plek van bestemming komen, hadden te maken met flinke vertragingen en volle treinen in coronatijd. Volgens de spoorbedrijven zorgde de aanhoudende stuifsneeuw voor grote problemen in het sneeuwvrij maken, maar vooral sneeuwvrij houden, van de wissels op het spoor.

Oplossingen voor extreem winterweer

Hoewel negatieve gevolgen van dergelijk extreem winterweer niet helemaal voorkomen kunnen worden, zijn er volgens de spoorbedrijven wel oplossingen die de impact verminderen. NS gaat het winterklaar maken van treinen verder optimaliseren. Dit doet het bedrijf onder meer door treeplanken ijsvrij te maken, het uitbreiden van ontdooistraten en maatregelen rondom technische installaties zoals typhoons en tandwielkasten.

Ook wordt het winterklaar hebben van de wissels verder verbeterd. ProRail zet daarbij in op betere prioritering van herstelwerkzaamheden wanneer sprake is van een dergelijk groot aantal storingen. Verder wordt een draaiboek opgesteld waarin de meest kritische trajecten gespecificeerd staan waarop, bij een heropstart van de dienstregeling, zo snel mogelijk vervoer mogelijk moet zijn.

Lees hier het volledige rapport.

Lees meer:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Onvoldoende maatwerk voor regionale en goederenvervoerders bij winterproblemen spoor”

Pat Rick|02.07.21|15:14

Meer geld, geld, geld. Het enige mantra dat ProRail kent. Winterweer, spooronderhoud, spoorprojecten, veiligheid. Maar er moet eerst gekeken worden om de organisatie kosteneffectiever te maken. Doe een benchmark met Infrabel en de NMBS: materieel is ouder, maar beter onderhouden.

Ook is Infrabel veel goedkoper in projecten. Aanleg / elektrificatie per km. Zie elektrificatie Mol-Hamont: 1,2 miljoen per km bij 3kV! In NL: kosten van uitbreiding Maaslijn stijgen maar, ook van Drielandenlijn

Pat Rick|02.07.21|15:21

Uitvoering en onderhoud kan ook beter: kijk naar problemen Betuwelijn waar treinverkeer plat onnodig lang lag omdat er geen klemmen op voorraad waren. Of problemen bij Kijfhoek. Waalhaven.

Maar na ieder incident kan de PR afdeling wel een Onbewaakte Overweg vinden die afgesloten kan worden, zodat er weer promotie gemaakt kan worden. Eringa had zelf al verkondigd dat er te weinig technici in het bedrijf zijn. Maak zelfsturende teams en snij in management lagen. Is er ook minder geld nodig

asierts|06.07.21|12:07

@ Pat Rick & andere meelezenden:

Wie had kunnen denken dat die sketch van Van Kooten & De Bie (… daar komt het woord ‘winterklaar’ vandaan!) zo pijnlijk reeel zou worden op het ooit zo degelijke Nederlandse spoor. NATUURLIJK vraagt ‘Jacobse & Van Es’ steeds meer poen voor steeds minder ‘winterklaar’. Dat is De Werking van De Markt bij falende kennis aan de klantzijde. Dan word je getilt!! Bij ProRail kan men slechts aanbesteden – en NOG grotere geldwensen bij Sinterklaas neerleggen…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.