Reisinformatie op station Den Haag Centraal tijdens een verstoring van het treinverkeer, foto: ANP

Rover: onafhankelijk onderzoek nodig naar herstelvermogen na treinverstoring

Er moet een onafhankelijk onderzoek komen naar het herstelvermogen na grote verstoringen van het treinverkeer. Dat zegt directeur Freek Bos van Rover in een reactie na de grote IT-storing bij NS die zondag het treinverkeer in een groot deel van Nederland platlegde.

Volgens Bos moet er snel invulling worden gegeven aan een motie die in juli vorig jaar is ingediend door Tweede Kamerleden Pieter Grinwis van de ChristenUnie en Faissal Boulakjar van D66. Zij vroegen daar om een onafhankelijk onderzoek van NS, ProRail en de regionale vervoerders naar het aanpassen van de werkprocessen, zodat het opstarten van de dienstregeling bij storingen, waaronder winterweer, voortaan sneller kan verlopen.

Motie ingediend na treinverstoring bij hevig winterweer

Deze motie ingediend na de grote treinstoring die vorig jaar op 7 februari en de dagen daarna ontstond na hevige sneeuwval. Op 7 februari kwam het treinverkeer volledig plat te liggen en de dagen daarna hadden reizigers te maken met uitval en vertraging van treinen. De treinen die wel reden zaten erg vol in een periode waarin er nog veel coronagevallen waren.

“Er kan altijd iets kapot gaan, maar vervolgens vraag ik maximale transparantie en een snel herstel”, aldus Bos. “Daarnaast moet er worden gezorgd dat reizigers thuiskomen. Bijvoorbeeld door met pendelbussen te rijden of een halve dienstregeling, want reizigers moeten op hun werk of thuis kunnen komen.”

Bos wijst erop dat ondanks de winterevaluatie na de grote verstoring in februari vorig jaar “het nog steeds niet goed gaat”. “Er zijn geen maatregelen ingericht voor tussen de 0 en 80 procent rijden van treinen. Rond zeven uur werd gemeld dat de verstoring voorbij was en dat het een grote puzzel zou worden. Vervolgens wordt gemeld dat er geen treinen meer rijden.”

Reizigers wijzen op rechten

Volgens hem moet NS daarnaast meer aandacht geven aan waar de reizigers recht op hebben. “Er wordt vaak gewezen op geld terug bij vertraging waarbij reizigers een gedeelte vergoed krijgen, maar reizigers hebben volgens een Europese verordening (artikel 16 van de passagiersrechtenverordening 1371/2007, red.) recht om vandaag gratis te rijden.”

“Als NS had laten zien het maximale voor de reizigers te doen om, dan was het beroep op zelfredzaamheid ook meer op zijn plaats geweest”, aldus Bos.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Rover: onafhankelijk onderzoek nodig naar herstelvermogen na treinverstoring”

Pat Rick|04.04.22|14:00

Men moet processen en besluitvorming versnellen: kijk naar backup & restore procedures en business continuity bij NS. Als zaken mis gaan binnen een uur zaken weer terugdraaien. En misschien werken met duplicatie in Data Centers (zoals bij banken)

Grote ellende was er ook bij treinreizigers op Schiphol. Dus N/Z-lijn zsm doortrekken ipv afhankelijkheid NS/ProRail. Met metrostation nieuwe P&R langs A4 bij Hoofddorp, als alternatieve uitstapplaats Schiphol en voor forensen A’dam en vakantiegangers

Sybo Schouwstra|04.04.22|16:21

Het is slecht gesteld met het improvisatie-vermogen van NS. Het moet toch echt mogelijk zijn met een next-best oplossing treinen te laten rijden op basis van pendelen tussen knooppunten! Dit is dus niet ideaal maar reizigers komen uiteraard met extra overstappen toch op de plaats van bestemming.
Mits het materieel en de basis-beveiliging in orde zijn is dergelijke oplossing in elk geval veilig ook omdat zonodig de machinist via zijn GSM de verkeersleiding kan bereiken.
Haarlem S.J.SDchouwstra

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.