Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat

Staatssecretaris: IT-storing was “zeer slechte beurt van NS”

De IT-storing bij NS die zondag vrijwel het gehele treinverkeer in Nederland platlegde was een “zeer slechte beurt van NS” en “erg vervelend voor reizigers”. Dat heeft staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur laten weten in reactie op de treinstoring van zondag. 

De staatssecretaris wil van de spoorvervoerder weten waarom het hele treinverkeer plat werd gelegd en waarom er geen vervangend vervoer is geregeld. “Reizigers kregen weinig informatie en geen alternatief en daarmee was de aanpak van deze storing echt onder de maat. Ik wil dan ook van de directie van NS weten hoe zij ervoor gaan zorgen dat dit in de toekomst niet nog een keer gebeurt”, aldus de bewindsvrouw.

Onafhankelijk onderzoek na herstelvermogen na grote storingen

Directeur Freek Bos van Rover pleitte eerder maandag al voor een onafhankelijk onderzoek naar het herstelvermogen van NS en ProRail na grote verstoringen van het treinverkeer. Na allerlei grote storingen op het spoor in de afgelopen jaren, lukt het de spoorbedrijven volgens hem nog steeds niet om hier goed op te anticiperen. In een rapport vorig jaar na een grote verstoring als gevolg van winterse weersomstandigheden zijn er allerlei aanbevelingen gedaan, maar deze mochten zondag niet baten.

Volgens Bos moet er snel invulling worden gegeven aan een motie die in juli vorig jaar is ingediend door Tweede Kamerleden Pieter Grinwis van de ChristenUnie en Faissal Boulakjar van D66. Zij vroegen daar om een onafhankelijk onderzoek van NS, ProRail en de regionale vervoerders naar het aanpassen van de werkprocessen, zodat het opstarten van de dienstregeling bij storingen, waaronder winterweer, voortaan sneller kan verlopen.

Door een storing in het planningssysteem voor treinen en personeel reden er zondag vanaf het middaguur geen treinen. De NS meldde dat de problemen rond 17.00 uur opgelost zouden zijn, daarna werd dit aangepast naar 20.00 uur. Later werd gemeld dat er helemaal geen treinen meer konden rijden. Reizigers stonden daardoor onnodig lang in de kou te wachten op stations. Er werden ook geen vervangende bussen ingezet, waardoor reizigers zelf naar een alternatief moesten zoeken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.