Een trein van NMBS voor een rood sein op het spoor in België, foto: Hollandse Hoogte

Aantal rood sein-passages in België gehalveerd

Volgens spoorbeheerder Infrabel is het aantal treinen dat een rood sein passeerde op het hoofdspoor bijna gehalveerd. In 2017 reden 55 treinen door rood, terwijl dat er in 2016 nog 91 waren. Dat is een daling van 40 procent. Op de overige sporen, zoals rangeerterreinen is het aantal stoptonend sein-passages (STS-passages) licht gestegen: van 65 naar 72.

De sterkste daling is te zien bij reizigerstreinen. Daar is het aantal STS-passages gehalveerd: van 50 in 2016 naar 24 in 2017. Er reden 13 goederentreinen door een rood sein, 6 minder dan 2016. Bij werktreinen ging het om 18 passages. Dat waren er in 2016 nog 22. In totaal reden in 2017 1,3 miljoen treinen op het hoofdspoor. Op het bijspoor is er wel sprake van een lichte stijging. In 2016 reden 65 treinen door rood, in 2017 waren dat er 72. Maar, benadrukt Infrabel, omdat de snelheid van de treinen tussen 20 en 40 kilometer per uur ligt is het risiconiveau laag.

Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel, is voorzichtig optimistisch. “Dit is een serieuze daling, maar we moeten er over een jaar weer naar kijken om te zien of deze trend verder doorzet.” In 2013 waren er ook 56 rood sein-passages, maar daarna steeg het naar 91. “Je moet het in de context van een paar jaar blijven zien. Daarom: we kijken naar de lange termijn.”

Potentieel gevaarlijk punt

Niet alle STS-passages zijn gevaarlijk. Volgens Infrabel is het voorbijrijden van een rood sein pas riskant als het ‘eerste potentieel gevaarlijk punt’ wordt bereikt, zoals een kruising. Dat werd 19 van de 55 keer bereikt. Maar er zijn geen ongelukken of bijna-ongelukken gebeurd. Petit: “Het is zo dat deze situaties potentieel gevaarlijk zijn, maar het is niet zo dat we net aan een drama ontsnapt zijn.”

Volgens Petit is de daling te danken aan verschillende factoren. “De belangrijkste oorzaak van seinpassages is menselijke fout. Soms is een machinist even afgeleid of schat hij of zij de situatie verkeerd in”, verklaart Petit. Daarom stelde de spoorbeheerder, samen met de rest van de spoorwegsector, eerder al een actieplan op. “Ons plan is erop gericht om een bedrijfscultuur te creëren om veiligheid te prioriteren.” Dat lijkt nu de vruchten af te werpen. Infrabel gaat in 2018 daarom verder met sensibiliteitsacties en opleidingsdagen.

Automatisering

Ook de techniek is een belangrijk hulpmiddel in het terugdringen van het aantal rood seinpassages. GSM-R, het systeem dat sinds 2009 wordt gebruikt voor communicatie op de spoorwegen, wordt aangevuld. Tot nu toe kwamen machinisten in contact met een centraal punt, maar dankzij de aanvulling kunnen treinbestuurders via GSM-R rechtstreeks communiceren met het dichtstbijzijnde seinhuis. In 2017 heeft Infrabel de techniek klaargemaakt voor gebruik. “De technische kant is nu nagenoeg klaar, maar nu moet het personeel nog worden opgeleid, de protocollen moeten worden vastgelegd, dat soort zaken.” Infrabel verwacht dat het systeem later dit jaar in gebruik te nemen.

Infrabel wil in 2018 verder met het uitrollen van het ETCS-programma, ofwel het European Train Control System. Dit is onderdeel van het Europese beveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System). Dit systeem bewaakt de snelheid van treinen en grijpt in als de maximale snelheid wordt overschreden.

Eind 2016 was 20 procent van het spoornet voorzien van ETCS, eind 2017 was dit 22 procent. Dat lijkt een te kleine stijging om de streefdatum in 2022 te halen, maar volgens Petit is dit geheel volgens plan. “Dit is onderdeel van het ETCS masterplan. Soms worden er kleine projecten voltooid, soms grote projecten. We zijn nog steeds op schema.”

Nederland

Begin januari maakte de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de cijfers van 2016 bekend. In Nederland is het aantal STS-passages in 2016 gelijk gebleven aan die van 2015: er reden 100 treinen door een rood sein. Dat is vergelijkbaar met België, waar in 2016 91 treinen door rood reden. Het gevarenpunt werd in Nederland 39 keer bereikt. Dat is opnieuw vergelijkbaar met België, daar werd 42 keer het gevarenpunt bereikt. Net zoals Infrabel noemt ook ILT menselijke fouten als hoofdoorzaak van STS-passages.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Aantal rood sein-passages in België gehalveerd”

Hans van Bemmelen|11.01.18|11:32

zou graag horen hoe vaak en welke deze sts passage tot tuchtrechtelijke maatregelen aanleiding gaf

wat is de leeftijdsopbouw van de sts passeerders?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.