Noord/Zuidlijn

Demissionair kabinet trapt op noodrem doortrekken Noord/Zuidlijn naar Schiphol

Ook Schiphol ziet de Noord-Zuidlijn graag komen. Shutterstock

Het is nog volkomen onzeker of het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol überhaupt nog wel doorgaat. Het demissionaire kabinet Rutte IV trapt, vanwege een noodzakelijke miljardenbezuiniging op de begroting, op de noodrem. Daarbij lijkt de Noord/Zuidlijn het eerste ‘kind van de rekening’ te worden als het aankomt op de financiële middelen die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) het komende jaar te besteden heeft.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

9 reacties op “Demissionair kabinet trapt op noodrem doortrekken Noord/Zuidlijn naar Schiphol”

Marc Busio|19.09.23|16:02

Dit was te verwachten omdat de meerwaarde van dit project nu eenmaal zeer discutabel is. Er liggen prima spoorverbindingen van Schiphol naar A’dam CS en A’dam Zuid, die beide op hun beurt weer met een metrolijn onderling verbonden zijn. Om dan nog eens voor een paar miljard euro daar een metrolijn aan toe te voegen heeft weinig zin, zeker als Schiphol de komende jaren moet gaan krimpen. Dit geld zal hard genoeg nodig zijn voor de verbouwingsprojecten van A’dam CS en A’dam Zuid.

Pat Rick|20.09.23|10:06

@Marc: wat een goedkope opmerking met wensdenken om vooral weer niks te doen. De huidige spoorverbindingen hebben veel te vaak problemen, maar waarschijnlijk neem je die niet dagelijks. En er is ook te weinig capaciteit (spoorpaden). Bovendien is de zuidflank van A’dam nu aan het vastlopen. Verdiep je eens in de mobiliteitsproblematiek svp na voordat je gaat roeptoeteren. Wil je niks betalen omdat je aan het sparen bent voor een helicopter, zodat je kunt zwaaien naar mensen die in de file staan?

Pat Rick|20.09.23|10:20

Dit soort ad-hoc beleid zorgt natuurlijk dat een efficient OV-systeeem maar moeilijk van de grond komt. Terwijl het wel nodig is, omdat de kosten van files voor ondernemers en mensen sterk toenemen door congestie. Uitgelegd moet worden dat men beter nu voor de lange termijn moet investeren. Steden als Stockholm bouwen hun metrosysteem langzaam maar gestaag uit, waardoor het 1,2 tot 1,5 miljoen mensen per dag vervoert en de stad veel minder congestie heeft. Ontbreekt het hier aan politieke moed?

Marc Busio|21.09.23|10:28

@Pat Rick Door de gestegen kosten en teruggelopen reizigersaantallen staat het Nederlandse OV de komende jaren een kaalslag te wachten. Het is dan niet uit te leggen dat er voor miljarden euro’s een metrolijn verlengd moet worden naar Schiphol dat per spoor al zo goed bereikbaar is. Per uur kan men vanaf Schiphol 8x rechtstreeks naar A’dam Zuid en 8x naar A’dam CS en tussen deze twee stations kan men per uur 12x de metro pakken. Voldoende voor een stad die nog geen miljoen inwoners telt.

Pat Rick|22.09.23|10:56

@Marc: kosten voor de reiziger worden constant gehouden, heeft de Tweede Kamer gisteren besloten. Maar hoofdspoor moet manieren vinden om de kosten te verlagen. Het vernieuwen van het organisatiemodel, een pyramidestructuur dat stamt uit de tijd van de Industriele Revolutie is hoog nodig: ook levert het mensen meer voldoening voor werknemers op. Bottleneck is de Schipholtunnel: de Airport Sprinter moet op termijn plaats maken voor meer internationale trein(nieuwe verbindingen+hogere frequenties)

Pat Rick|22.09.23|11:05

@Marc: het gaat niet om nog geen 1 miljoen Amsterdammers, maar mensen die wonen in de agglomeratie, want mensen wonen in de voorsteden. Met Almere, Zaandam, Hoofddorp kom je eerder op 2,5 miljoen. En als je naar de gewone radio luistert hoor je de dagelijkse fileberichten. Een stad als Stockholm (even grote agglomeratie) heeft het beter geregeld en kent veel minder files, verkeershinder, tijdverlies. Zijn de Zweden daar nu zo slim of ….?

A C F Sierts|22.09.23|16:41

Het volgende megaproject dat (terecht) stevig bijgesteld gaat worden, is ongetwijfeld het ERTMS-programma. Veel te duur, veel te traag, absurde buitendienststellingen opeisend en volstrekt onvoldoende value-for-money. Dat moet en kán veel beter.

Pat Rick|25.09.23|17:22

@ACF Sierts: ERTMS in Nederland lijkt vooral gemaakt zodat er veel aan verdiend kan worden en er lekker veel rapportages gemaakt worden over de vele partners. Men zou beter het Deens voorbeeld kunnen nemen: een compacte organisatie, korte lijntjes, periferie eerst om snel te leren en steeds complexere trajecten.

Pat Rick|27.09.23|10:16

@Marc: als ze dit deel al hadden aangelegd, was dit niet zo’n probleem: https://www.spoorpro.nl/station/2023/09/25/minder-treinen-naar-schiphol-bij-start-herfstvakantie/

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Demissionair kabinet trapt op noodrem doortrekken Noord/Zuidlijn naar Schiphol | SpoorPro.nl
Noord/Zuidlijn

Demissionair kabinet trapt op noodrem doortrekken Noord/Zuidlijn naar Schiphol

Ook Schiphol ziet de Noord-Zuidlijn graag komen. Shutterstock

Het is nog volkomen onzeker of het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol überhaupt nog wel doorgaat. Het demissionaire kabinet Rutte IV trapt, vanwege een noodzakelijke miljardenbezuiniging op de begroting, op de noodrem. Daarbij lijkt de Noord/Zuidlijn het eerste ‘kind van de rekening’ te worden als het aankomt op de financiële middelen die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) het komende jaar te besteden heeft.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

9 reacties op “Demissionair kabinet trapt op noodrem doortrekken Noord/Zuidlijn naar Schiphol”

Marc Busio|19.09.23|16:02

Dit was te verwachten omdat de meerwaarde van dit project nu eenmaal zeer discutabel is. Er liggen prima spoorverbindingen van Schiphol naar A’dam CS en A’dam Zuid, die beide op hun beurt weer met een metrolijn onderling verbonden zijn. Om dan nog eens voor een paar miljard euro daar een metrolijn aan toe te voegen heeft weinig zin, zeker als Schiphol de komende jaren moet gaan krimpen. Dit geld zal hard genoeg nodig zijn voor de verbouwingsprojecten van A’dam CS en A’dam Zuid.

Pat Rick|20.09.23|10:06

@Marc: wat een goedkope opmerking met wensdenken om vooral weer niks te doen. De huidige spoorverbindingen hebben veel te vaak problemen, maar waarschijnlijk neem je die niet dagelijks. En er is ook te weinig capaciteit (spoorpaden). Bovendien is de zuidflank van A’dam nu aan het vastlopen. Verdiep je eens in de mobiliteitsproblematiek svp na voordat je gaat roeptoeteren. Wil je niks betalen omdat je aan het sparen bent voor een helicopter, zodat je kunt zwaaien naar mensen die in de file staan?

Pat Rick|20.09.23|10:20

Dit soort ad-hoc beleid zorgt natuurlijk dat een efficient OV-systeeem maar moeilijk van de grond komt. Terwijl het wel nodig is, omdat de kosten van files voor ondernemers en mensen sterk toenemen door congestie. Uitgelegd moet worden dat men beter nu voor de lange termijn moet investeren. Steden als Stockholm bouwen hun metrosysteem langzaam maar gestaag uit, waardoor het 1,2 tot 1,5 miljoen mensen per dag vervoert en de stad veel minder congestie heeft. Ontbreekt het hier aan politieke moed?

Marc Busio|21.09.23|10:28

@Pat Rick Door de gestegen kosten en teruggelopen reizigersaantallen staat het Nederlandse OV de komende jaren een kaalslag te wachten. Het is dan niet uit te leggen dat er voor miljarden euro’s een metrolijn verlengd moet worden naar Schiphol dat per spoor al zo goed bereikbaar is. Per uur kan men vanaf Schiphol 8x rechtstreeks naar A’dam Zuid en 8x naar A’dam CS en tussen deze twee stations kan men per uur 12x de metro pakken. Voldoende voor een stad die nog geen miljoen inwoners telt.

Pat Rick|22.09.23|10:56

@Marc: kosten voor de reiziger worden constant gehouden, heeft de Tweede Kamer gisteren besloten. Maar hoofdspoor moet manieren vinden om de kosten te verlagen. Het vernieuwen van het organisatiemodel, een pyramidestructuur dat stamt uit de tijd van de Industriele Revolutie is hoog nodig: ook levert het mensen meer voldoening voor werknemers op. Bottleneck is de Schipholtunnel: de Airport Sprinter moet op termijn plaats maken voor meer internationale trein(nieuwe verbindingen+hogere frequenties)

Pat Rick|22.09.23|11:05

@Marc: het gaat niet om nog geen 1 miljoen Amsterdammers, maar mensen die wonen in de agglomeratie, want mensen wonen in de voorsteden. Met Almere, Zaandam, Hoofddorp kom je eerder op 2,5 miljoen. En als je naar de gewone radio luistert hoor je de dagelijkse fileberichten. Een stad als Stockholm (even grote agglomeratie) heeft het beter geregeld en kent veel minder files, verkeershinder, tijdverlies. Zijn de Zweden daar nu zo slim of ….?

A C F Sierts|22.09.23|16:41

Het volgende megaproject dat (terecht) stevig bijgesteld gaat worden, is ongetwijfeld het ERTMS-programma. Veel te duur, veel te traag, absurde buitendienststellingen opeisend en volstrekt onvoldoende value-for-money. Dat moet en kán veel beter.

Pat Rick|25.09.23|17:22

@ACF Sierts: ERTMS in Nederland lijkt vooral gemaakt zodat er veel aan verdiend kan worden en er lekker veel rapportages gemaakt worden over de vele partners. Men zou beter het Deens voorbeeld kunnen nemen: een compacte organisatie, korte lijntjes, periferie eerst om snel te leren en steeds complexere trajecten.

Pat Rick|27.09.23|10:16

@Marc: als ze dit deel al hadden aangelegd, was dit niet zo’n probleem: https://www.spoorpro.nl/station/2023/09/25/minder-treinen-naar-schiphol-bij-start-herfstvakantie/

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.