Schiphol station

KiM: treinreis vervangt straks 1 tot 3 procent van Schipholvluchten

5.600 minder vluchten van en naar Schiphol per jaar in 2030. Om dit aantal te duiden: Schiphol verwerkte in 2022 ruim 422.000 vluchten. Shutterstock

Volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) kunnen in 2030 per jaar ongeveer 5.600 vluchten van en naar dertien Europese steden vervangen worden door de trein. Bij een gemiddelde vliegtuigbezetting van 150 passagiers betekent dit dat per jaar ongeveer 850.000 reizen met de trein in plaats van met het vliegtuig kunnen worden gemaakt. In 2040 gaat het om 11.000 vluchten, wat neerkomt op 1,6 miljoen vliegreizen per jaar. Deze vliegreizen zijn goed voor 6 tot 10 procent van alle vliegreizen op de 13 verbindingen die het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzocht.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

5 reacties op “KiM: treinreis vervangt straks 1 tot 3 procent van Schipholvluchten”

Pat Rick|17.10.23|21:03

Het eerste punt is dat de milieubeweging dus aan greenwashing heeft gedaan van de belofte dat het mogelijk zou zijn om binnen de 800 km met de trein te reizen. Deze framing is weer gebruikt in het algehele beeld tegen luchtvaart. En deze framing is volkomen onjuist.

Verder zijn er een paar andere steden, die ook meegenomen hadden kunnen worden. Keulen/Bonn, Bremen, Zurich liggen ook aan de HSL en hebben dagelijkse vluchten. Dit had misschien wel 20% meer vluchten opgeleverd

Pat Rick|17.10.23|21:09

En derde punt is dat er meer investeringen nodig zijn om slimme stukjes HSL aan te leggen. Want het is te verwachten dat lokale milieumensen tegen HSL zullen zijn, terwijl globale milieumensen tegen luchtvaart: de milieumensen zijn vooral tegen iets en weten niet wat ze wel willen.

Men zou de Lelylijn kunnen verbinden via een ge-upgrade Wunderline met de Duitse HSL (de Duitse ICE naar Berlijn begint in Leer) voor een verbinding naar Kopenhagen. Of vanaf Bad Oeynhausen naar Nederland (HSL-Oost).

Pat Rick|17.10.23|21:14

Ten vierde: deze grensoverschrijdende projecten zullen vanuit de EU moeten worden gefinancieerd, omdat nationale spoorwegen hun focus op het nationale spoornet hebben (zie de 30-jarige geschiedenis van het derde spoor Emmerik-Oberhausen).

Ten vijfde: Het Europese boekingssysteem moet door een commerciele partij worden gebouwd, omdat nationale belangen dit niet in de weg moeten staan. De nationale spoorwegen mogen alleen hun requirements geven en hun rittendatabases ter beschikking stellen.

Marc Busio|18.10.23|10:10

Deze cijfers laten nog maar eens zien dat de bijdrage van het spoor aan het internationaal reizigersvervoer marginaal is en dat ook zal blijven. De trein is nu eenmaal een negentiende-eeuws vervoersmiddel dat op kunstmatige wijze de twintigste eeuw overleefd heeft en op geen enkele manier kan voldoen aan de eisen die reizigers in de eenentwintigste eeuw stellen. De luchtvaart kan dat wel, bovendien tegen gunstigere prijzen en met een veel betere service en punctualiteit.

Pat Rick|18.10.23|11:58

De milieubeweging moet ook niet de illusie verkopen dat alle korte afstandsvluchten kunnen worden vervangen, want zoals de Nederlandstalige nationale omroep heeft uitgezocht is er domweg te weinig capaciteit: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03/07/wat-als-we-allemaal-de-trein-zouden-nemen-in-plaats-van-het-vlie/

Men zou beter inzetten op nieuwe vliegtuigen en e-Fuels. Het opstarten van e-Fuels kan dan verder uitgerold worden over andere vervoersmiddelen die weinig alternatieven hebben

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.