Internationale treinen, Nightjets en eurobahn geraakt door geplande spoorstaking Duitsland

Slaaprijtuig van een Nightjet-trein
De laatste Nightjet-nachttrein die nog vanuit Nederland rijdt, vertrekt zaterdagavond al. NS

De internationale treinen van en naar Duitsland rijden maandag niet, omdat werknemers van het Duitse spoorbedrijf dan staken. Er rijden geen treinen tussen Amsterdam en Frankfurt, tussen Amsterdam en Basel en tussen Amsterdam en Berlijn. Ook de slaaptreinen richting Oostenrijk en Zwitserland rijden niet, laat de NS weten.

De laatste Nightjet-nachttrein die nog vanuit Nederland rijdt, gaat zaterdagavond weg. De eerstvolgende nachttrein vertrekt op dinsdagavond. De laatste arriverende Nightjet komt zondagochtend aan en de eerstvolgende nachttrein arriveert op woensdagochtend. NS neemt contact op met reizigers, om ze te laten weten hoe zij hun tickets kunnen annuleren of omboeken en hoe ze hun geld terug kunnen krijgen.

De grote vakbonden Verdi en EVG hebben donderdag aangekondigd dat ze dan een landelijke staking willen houden. Medewerkers van Duitse trein-, tram- en busbedrijven, vliegvelden, wegbeheerders en havens willen daarom maandag de hele dag het werk neerleggen. Ze eisen een hoger salaris en betere arbeidsvoorwaarden.  Verdi onderhandelt namens ongeveer 2,5 miljoen werknemers in de publieke sector en EVG doet dat voor circa 230.000 werknemers bij onder meer Deutsche Bahn (DB) en busbedrijven. Ook medewerkers van spoorbedrijf eurobahn, dat op Venlo en Hengelo rijdt, doen mee aan de protestactie.

Arriva exploiteert een treintraject dat vanuit Limburg de grens overgaat, tussen Heerlen en het Duitse Aken. Een woordvoerder van het bedrijf laat weten dat de “kans groot is” dat deze verbinding maandag komt te vervallen als gevolg van de staking.

DB laat donderdag in een reactie weten het niet gepast te vinden dat de bonden zo kort na het eerste loonbod gaan staken. Ook het verwachte effect van de staking staat volgens de vervoerder niet in verhouding tot het conflict. De onderhandelingen tussen DB en de vakbond begonnen vorige maand. Vorige week kwam het eerste bod op tafel. Daarin kwam spoorwegmaatschappij naar eigen zeggen tegemoet aan twee belangrijke eisen van EGV, te weten een minimum loon van 13 euro per uur en minder regionale verschillen in salarissen. Het eerstvolgende overleg staat voor eind april gepland. “Nu staken en vervolgens vier weken niet onderhandelen, dat kunnen de bonden niet menen”, aldus een gepikeerde personeelsdirecteur Martin Seiler.

Bron: ANP / SpoorPro

Lees ook:

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.