Delftse studenten in de startblokken voor de hyperloop wedstrijd

De pod van Delft Hyperloop zal tijdens ritten slechts 10 millimeter onder de baan zweven. Foto: SpoorPro

Op 18 juli start in Delft de European Hyperloop Week, de internationale hyperloop-competitie
voor studententeams van over de hele wereld. Zestien teams bestaande van technische studenten zullen de week van 18 tot en met 24 juli strijden voor het beste hyperloop-ontwerp. SpoorPro zal die week ook aanwezig zijn.

Delft Hyperloop, het team van de TU Delft, zegt er helemaal klaar voor te zijn: “Een jaar lang heeft het 38-koppige team gewerkt aan de technologie, infrastructuur en ontwerpen voor de vijfde mode van transport.”

Helios I

Twee weken geleden werd de Helios I, het nieuwste prototype van Delft Hyperloop, onthuld in Rotterdam. Dit werd gedaan tijdens ‘The Hyperloop Experience’, een interactieve tentoonstelling in Steur, een oude elektriciteitscentrale te Rotterdam.

TU Delft: “Dit is dé internationale hyperloop competitie waarbij tientallen studententeams van over de hele wereld samen komen om te strijden voor verschillende prijzen. Dit jaar heeft Nederland de eer deze teams te mogen ontvangen en staat het daarmee in het middelpunt van wereldwijde hyperloopontwikkeling.”

De competitie zal 18 juli van start gaan in Delft tijdens een feestelijke opening in de aula op de TU Delft
campus. Na een week vol kennisdeling, presentaties en races, zullen op 24 juli de winnaars van de competitie bekend worden gemaakt tijdens een afsluitende ceremonie Op zaterdag 23 juli, vindt de race plaats in Hilversum op het terrein van voestalpine Track Solutions. De deelnemende teams zullen hun prototypes demonstreren en strijden zij zo voor alle prijzen van de competitie.

Winkans

Volgens Hidde de Bos, Chief Engineer van het team, maken zij een goede kans om te winnen: “Met de grote sprongen die wij dit jaar hebben gemaakt op het gebied van technologie, kijk ik met een positieve blik naar de competitie. Met de sterke concurrentie is de winst natuurlijk nooit zeker, maar we streven naar een goed eindresultaat.”

Het team maakte dit jaar een aantal gedurfde technische keuzes. Radicaal nieuw aan Helios I, het prototype van Delft Hyperloop VI, is dat het model zweeft onder de rails door middel van elektromagnetisme. Dit is nog nooit eerder vertoond door een studententeam.

Naast het prototype heeft het team ook twee wetenschappelijke rapporten geschreven over de toekomstige implementatie van de hyperloop. Met deze twee rapporten doen zij ook mee aan twee verschillende prijzen van de wedstrijd. “Dat maakt Delft Hyperloop uniek: we bouwen niet alleen een prototype maar kijken ook al een stapje verder, naar de uitdagingen van de hyperloop op grote schaal. Met onze onderzoeken willen we een brug vormen tussen het hyperloop concept op papier en de hyperloop in het echt”, aldus Fien van Aken, Full-Scale Engineer.

Lees ook:

TU Delft

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.