Het spoor van de Rotterdamse haven wordt sneeuwvrij gemaakt

Kamervragen over problemen goederenvervoer na sneeuwval

PVV-Kamerlid  Roy van Aalst heeft donderdag Kamervragen ingediend bij staatssecretaris van Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat over de problemen op het goederenspoor in de Rotterdamse haven.

De vragen worden onder meer gesteld naar aanleiding van het nieuws over de goederentreinen die in Rotterdam nog altijd geen kant op kunnen. Van Aalst wil toelichting van de staatssecretaris op wat hij omschrijft als de “enorme chaos op het spoor” als gevolg van het winterweer.

‘Wisselverwarming is ouwe meuk’

Het Tweede Kamerlid wijst daarbij naar defecte wisselverwarming, de communicatie van ProRail en de schade die spoorgoederenvervoerders en hun klanten lijden als gevolg van de stilstand. Van Aalst omschrijft de wisselverwarming in de Rotterdamse haven als “ouwe meuk” en wil van Van Veldhoven horen waarom de verwarming niet op orde was en waarom er niet doorgepakt is op innovaties in wisseltechniek.

De PVV’er doelt daarbij op de WIRAS (WInterproof RAilway Switch), het innovatieve spoorwegwissel dat is bestand tegen extreme winterse omstandigheden. Werktuigbouwkundige Richard de Roos ontwikkelde het wissel op zo’n manier dat er geen wisselverwarming meer nodig is.

ProRail heeft al sinds zondag te maken met wisselstoringen in vrijwel het gehele land. Op maandag waren er naar eigen zeggen acht ploegen actief om het trein verkeer in de Rotterdamse haven op gang te brengen, iets dat later uitgebreid werd naar negen om de ongeveer duizend wissels in de haven sneeuwvrij te maken.

Met name de kou speelt ProRail parten, omdat veel wissels hierdoor steeds opnieuw bevriezen. “We hebben door de lage temperatuur te maken met veel ijzige sneeuw, die moeilijk is te verwijderen”, zo verklaart Swen van der Steen, manager van de Verkeersleidingspost Kijfhoek in Zwijndrecht, op de website van ProRail.

‘Het is allemaal prutswerk’

De PVV laakt bij monde van Van Aalst de communicatie vanuit ProRail. Het bedrijf houdt op zijn website weliswaar een liveblog bij maar volgens vervoerders is de informatie niet altijd correct. Dat werd eerder op donderdag onderstreept door Jolanda Plomp, directeur van goederenvervoerder LTE, in gesprek met SpoorPro.

“Het is allemaal prutswerk en niet zo’n beetje ook”, reageert directeur Hans-Willem Vroon van RailGood. De directeur van de branchevereniging voor spoorgoederenvervoerders vind het vooral betreurenswaardig dat de huidige situatie wat hem betreft aantoont dat er nog onvoldoende lering is getrokken van het in oktober 2020 gepubliceerde onderzoeksrapport over de problemen op de Rotterdamse Havenspoorlijn van CrisisLab, een onafhankelijk onderzoeksbureau. Daarin wordt onder meer gerept over een onderhoudsachterstand en een manier van werken van ProRail die het goederenvervoer minder goed past dan het reizigersvervoer.

Wat Vroon betreft ontbreekt de regie bij ProRail, waardoor men de situatie onvoldoende onder controle krijgt. Vroon wijst onder andere op het gegeven dat zelfs als de hoofdbaan op momenten open is, je er niets aan hebt zonder functionerende op- en afritten. “Simpel gezegd staat de haven vol met containers en goederen die nergens heen kunnen. Het zal nog lang duren voordat deze weg zijn, ook als de sneeuw helemaal verdwenen is”, aldus Vroon. “De handel wordt naar de knoppen geholpen”, besluit hij.

Die klacht klinkt ook door in de Kamervragen van Van Aalst, die van de staatssecretaris opheldering wil over de verwachte schade die spoorgoederenvervoerders en hun klanten lijden en hoe dit gecompenseerd zal worden.

Lees meer: 

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.