Metrans stuurt fors meer treinen langs de Nieuwe Zijderoute

Intermodaal vervoerder Metrans heeft het afgelopen coronajaar 913 goederentreinen langs de Nieuwe Zijderoute laten rijden, een toename van 114 procent ten opzichte van de 426 exemplaren die het in het jaar ervoor over het spoor stuurde.

Dat komt volgens Metrans, een dochteronderneming van Hamburger Hafen und Logistik (HHLA), neer op een vrachtvolume van zo’n 30.000 Twenty Foot Equivalent Units (TEUs). Daarmee was Metrans verantwoordelijk voor bijna 3,5 procent van de ongeveer 878.000 TEUs die er in 2020 van en naar China vervoerd werden. Naar verwachting zal dit volume de komende vier jaar verdubbelen.

Eurasian Rail Corridor

Metrans laat maandelijks tussen de 60 en 80 goederentreinen tussen Europa en Chinese steden als Zhengzhou en Jinhua rijden. Eenmaal bij de grote verzamelpunten van de Eurasian Rail Corridor in Polen en Slowakije aangekomen, wordt de lading gedistribueerd naar de hubterminals van Metrans in Boedapest, Praag, Česká Třebová, Poznań en Dunajska Streda.

De Haven van Hamburg is de spil in de handel tussen Duitsland en China, mede dankzij het havenspoor waar naast Metrans ruim 110 vervoerders gebruik van maken. Er vertrekken wekelijks meer dan 230 treinen naar China vanuit Hamburg.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.