Goederentreinen van DB Cargo

Duitsland wil vergoeding spoorgebruik opnieuw verlagen

De Duitse overheid wil de gebruikersvergoeding voor spooroperators in het goederenvervoer verder verlagen. Het nieuwe tarief zou tot ten minste eind 2021 moeten gelden en komt als de plannen doorgaan 98 procent lager uit ten opzichte van de gebruikersvergoeding van een aantal jaar geleden. Voorwaarde is wel dat de Europese kaderwet die dergelijke verlagen mogelijk maakt, zelf ook verlengd wordt.

Duitsland lijkt hier alvast een voorschot op te willen nemen met de bekendmaking van hun voornemen. Daarin worden ze gesteund door de ERFA, de European Rail Freight Association. Volgens de ERFA zijn maatregelen zoals het verder verlagen van de vergoeding spoorgebruik de meest effectieve manier om de spoorgoederenvervoerders op een eerlijke en transparante manier tegemoet te komen.

Ondersteuning spoorgoederenvervoer

“We steunen de Duitse regering op de door hen ingeslagen route voor de ondersteuning van het goederenvervoer per spoor”, aldus ERFA-president Dirk Stahl. Secretaris Conor Feighan vult aan dat het voornemen van de Duitse overheid aantoont hoe belangrijk het is dat de Europese Commissie op dit vlak in beweging komt en zorgt dat de Europese kaderwet zelf ook verlengd wordt.

Dat veel landen al naar het middel van lagere tarieven hebben gegrepen, toont wat de ERFA betreft het succes van de maatregel aan. In maart maakte de Belgische regering bekend dat het tot 30 juni een verlaagd tarief voor goederentreinen zou hanteren. Bovendien komen de annulerings- en reserveringskosten te vervallen. De steunregeling geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021. Oostenrijk, Luxemburg en Frankrijk hadden reeds afstand van de gebruikersvergoeding voor spoorgoederenondernemingen van gedaan.

Geen dekmantel voor steun aan bedrijven

Er zou wat de ERFA betreft dan ook afgezien moeten worden van directe steun aan bedrijven, al dan niet in de vorm van financiële injecties. De organisatie roept op tot waakzaamheid op dit vlak. Zo moeten voorkomen worden dat steunmaatregelen ten behoeven van modernisering van het spoor als dekmantel gaan fungeren voor financiële steun aan individuele bedrijven.

De organisatie lijkt hiermee te verwijzen naar het besluit van de Duitse regering van vorig jaar mei, toen het een samenwerking met Deutsche Bahn en spoorvakbond EVG aankondigde. Dat kwam de regering op kritiek te staan van de federale toezichthouder en Mofair, een belangenvereniging die opkomt voor eerlijke concurrentie op het spoor.

Nederland zette in 2018 eerste stap

In 2018 besloot het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om tot 2023 jaarlijks 12 tot 14 miljoen euro vrijmaken om in navolging van Duitsland de gebruikersvergoeding voor spoorgoederenvervoerders te verlagen.

De subsidie was onderdeel van een maatregelenpakket van staatssecretaris Stientje van Veldhoven. Het pakket had als doel de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer in Nederland ten opzichte van omringende landen aanzienlijk te verbeteren.

Lees meer:

Auteur: Majorie van Leijen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.