sneeuw-ijsvrij maken van een wissel op station amsterdam. Foto: ProRail

‘We hebben meer aan een beter calamiteitenplan dan aan nieuwe wissels’

ProRail wil in de toekomst sneller in staat zijn om het treinverkeer op te starten na extreme weersomstandigheden. In februari duurde dat na de hevige sneeuwval te lang, erkende directeur accountmanagement bij ProRail Jessica van den Bosch onlangs in gesprek met RailFreight Live. Ondanks dat al snel de roep om de WIRAS (WInterproof RAilway Switch) klonk, is een opgewaardeerd calamiteitenplan een beter middel om een herhaling van de problemen van afgelopen februari te voorkomen, aldus Van den Bosch.

Vooral op de Havenspoorlijn Rotterdam waren er problemen, waardoor er dagenlang geen treinverkeer van en naar de economisch belangrijke Haven van Rotterdam mogelijk was. “In het oorspronkelijke plan van aanpak werd geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende lijnen. In het vervolg moet er aandacht zijn voor welke trajecten prioriteit moeten krijgen. Dat willen we in het nieuwe calamiteitenplan opnemen. Daarvoor gaan we in gesprek met de belanghebbenden om te zien waar het zwaartepunt moet liggen.”

Gezien de weersvoorspellingen waren velen teleurgesteld in de omvang van de problemen op het spoor, tot politiek Den Haag aan toe. Van den Bosch stelt dat de impact van het winterweer weliswaar onderschat is, maar dat er uiteindelijk niets tegen de specifieke omstandigheden te doen viel.

“Omdat veel van onze wissels verouderd en daardoor kwetsbaar zijn, wisten we dat wewe een groot risico liepen. Maar zelfs als de wisselverwarming naar behoren had gefunctioneerd, zou het alsnog niet opgewassen geweest zijn tegen de combinatie van een harde wind en poedersneeuw”, zegt Van den Bosch. ProRail is weliswaar aan een grootschalige wisselvernieuwing begonnen, maar deze campagne duurt nog twee jaar.

Roep om WIRAS klonk al snel

Nadat ook de politiek zich ermee begon te bemoeien, klonk al snel de roep om de WIRAS. Richard de Roos bedacht het innovatieve spoorwegwissel al in 2012. De werktuigbouwkundige ontwikkelde het wissel op zo’n manier dat er geen wisselverwarming meer nodig is. Hij kwam op het idee om het wissel te ontwerpen vanwege de problemen op het spoor in de winter van 2012 en de winters daarvoor. In 2012 kwam het gehele Nederlandse spoor plat te liggen vanwege hevige sneeuwval.

Doordat het wissel is uitgerust met verticaal bewegende wisseltongen in plaats van horizontale, kan er geen sneeuw en ijs meer tussen vallen. Daardoor heeft het winterweer geen negatieve invloed meer op de werking van het wissel. Daarnaast kan er energie worden bespaard doordat er geen wisselverwarming meer nodig is.

Sneeuwval wordt steeds uitzonderlijker

Volgens ProRail kleven er aan de WIRAS functionele uitdagingen en hoge kosten. Vanwege de onzekerheid die dit met zich meebracht is destijds besloten om het concept niet verder uit te werken. Dat is tevens de lezing van Van den Bosch. “Misschien liggen de kaarten nu anders en zijn de destijds geïdentificeerde inmiddels opgelost. Als dat het geval is zou het systeem op geëvalueerd kunnen worden”.

Daar zijn nogal wat obstakels voor, want aan de grootschalige toepassing van een nieuw soort wissel zijn hoge kosten verbonden. Daarnaast speelt klimaatverandering mee, waardoor sneeuwval steeds uitzonderlijker zal worden. Van den Bosch vraagt zich daarom af of een dergelijke investering te verantwoorden is. Een opgewaardeerd calamiteitenplan waarmee het treinverkeer slimmer en bovenal sneller weer opgang gebracht kan worden, ligt dan ook meer voor de hand, aldus van den Bosch.

Lees meer:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.