Blusleiding Waalhaven Zuid

Goederenvervoerders claimen miljoenen bij ProRail voor haperende Havenspoorlijn

De spoorgoederenvervoerders zijn de infrastructurele problemen op het spoor in het Rotterdamse havengebied zat. Ze willen dat ProRail haar verantwoordelijkheid neemt en de portemonnee trekt om alle geleden schade te vergoeden.

De vervoerders laten via branchevereniging RailGood weten dat de schade op zo’n zes miljoen euro per jaar ligt. Directeur Hans-Willem Vroon: “We hebben een claim ingediend met zes partijen. Die claim wordt tergend langzaam en niet ruimhartig behandeld door ProRail. De vele storingen op het goederenspoor hebben geleid tot vertragingen, annuleringen van treinen en extra kosten door omleidingen en extra treinbewegingen.”

De leden van RailGood willen dat ProRail niet alleen directe schade, maar ook indirecte schade vergoedt. Dan gaat het bijvoorbeeld om misgelopen opdrachten of het niet na kunnen komen van prestatieafspraken met verladers. ProRail zou hiervoor verantwoordelijk zijn omdat ‘er gefaald is in het naar behoren uitvoeren van het onderhoud’.

Mankementen

De lijst met mankementen is volgens directeur Dennis de Roo van Distri Rail, te lang om op te noemen. “We hebben als vervoerders echt een groot probleem met de spoorinfrastructuur in Nederland.”

Zo is rangeren op de Waalhaven met treinen met gevaarlijke stoffen sinds vorig jaar niet toegestaan, omdat de blusvoorziening niet aan de eisen voldoet. Hierdoor is het koppelpunt verschoven van de Waalhaven naar Kijfhoek, wat meer middelen (zoals diesellocomotieven en personeel) vergt.

Ook is de Botlekbrug al sinds de vervanging van de oude brug niet meer in dienst. Diverse storingen en mankementen zorgen ervoor dat alleen via de Botlektunnel gereden kan worden, waardoor een gedeelte van het emplacement Botlek niet bereikt kan worden. Dat leidt tot capaciteitsproblemen en additionele vervoersbewegingen. Bovendien is het emplacement Pernis niet te bereiken vanaf de Botlek-zijde, waardoor er uren omgereden moet worden.

Rangeerverbod

Blusvoorzieningen in de Botlek, Europoort en Maasvlakte worden dit jaar getest om te kijken of die wel voldoen aan de veiligheidseisen, waardoor ook daar een rangeerverbod met gevaarlijke stoffen dreigt. Verder spreekt De Roo over diverse storingen die wekelijks voorkomen, zoals bij de Calandbrug. Er zijn defecte bovenleidingen en wisselstoringen.

Ook is het de spoorvervoerders een doorn in het oog dat er regelmatig bij harde wind zand op het traject tussen de Maasvlakte en de Euromax-terminal ligt. Dan worden die trajecten buiten dienst genomen zodat een aannemer de rails kan schoonvegen. “Hierdoor worden diverse treinen geannuleerd, wordt lading niet tijdig of zelfs helemaal niet afgeleverd en kiezen operators er soms zelfs voor om containers maar niet mee te nemen”, legt De Roo uit. Daar bovenop zijn er diverse tankplaten in het havengebied defect en wissels aan vervanging toe.

ProRail zegt de problemen bij de spoorvervoerders te begrijpen en erkent dat er zaken verbeterd moeten worden. “Maar soms hebben we te maken met overmacht en de strijd tegen de elementen”, stelt woordvoerder Coen van Kranenburg.

“De problemen oplossen kost nu eenmaal tijd.” De spoorbeheerder is niet van plan om alle schade te vergoeden. “We hebben contractuele afspraken over het vergoeden van de directe extra kosten die spoorgoederenvervoerders maken door storingen op het spoornet. Indirecte kosten vallen daar niet onder”, aldus Van Kranenburg.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.