Kick-off Europese pilot met automatisch koppelen van goederenwagons

Een consortium onder leiding van Deutsche Bahn is deze maand met een proefproject gestart waarbij goederenwagons automatisch en digitaal aan elkaar worden gekoppeld. Het Duitse federale ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur (BMVI) heeft het contract voor dit proefproject gegund aan een consortium van zes bedrijven uit Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk. Het project is gericht op het demonstreren, testen en verkrijgen van wettelijke goedkeuring voor Digital Automatic Coupling (DAC) in het goederenvervoer per spoor en loopt van juli 2020 tot december 2022.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Kick-off Europese pilot met automatisch koppelen van goederenwagons”

René Vink|26.07.20|14:23

Daar is minstens sinds de jaren zeventig al sprake van. Maar oké, het stuklopen van een vorige keer ontslaat je niet van de plicht om het nog een keer te proberen.
Zorg wel dat er een ethernet koppeling in zit zodat je op termijn ook alle IT kunt gaan aansluiten en je bijvoorbeeld je treinintegriteitscontrole van ERMTS intern kunt doen. Dat wordt dan wel boeiend want standaardiseren op IT blijkt nog moeilijker te zijn dan op de stalen wereld.

Nico Meininger|27.07.20|16:32

Worden de goederentreinen in de VS en Rusland niet al jaren automatisch gekoppeld
De UIC heeft in de jaren 60 al een koppeling getest die goed voldeed.

Maar alle ego’s en belastingruif eters gaan lekker weer met subsidie opnieuw beginnen.

De burger heeft niets aan Europa, kost alleen maar belasting geld. En na vele miljoenen zullen we het wel weer niet eens kunnen worden. Hoe droevig

asierts|19.08.20|14:43

@ Rene : het is ERTMS – niet ERMTS ;-)

Overigens 100% eens met je analyse, sterker nog: ik ben daar concreet mee bezig.
Als het aan mij ligt gaat V2V-techniek als eerste toegepast worden als ‘parallel-redundante koppeling’ voor alle (of zoveel mogelijk) electrische Scharfenberg-contacten. Vervolgens kan je die techniek (deels) ook gebruiken tussen treinen tbv ultrakortvolgen op relatieve-remweg-afstand (ook wel ‘level 4’ of Platooning genoemd). Daar is o.m. de TU Delft mee bezig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.