Een rangeerterrein in de buurt van Berlijn, foto: DB AG / Kai Michael Neuhold

Kick-off Europese pilot met automatisch koppelen van goederenwagons

Een consortium onder leiding van Deutsche Bahn is deze maand met een proefproject gestart waarbij goederenwagons automatisch en digitaal aan elkaar worden gekoppeld. Het Duitse federale ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur (BMVI) heeft het contract voor dit proefproject gegund aan een consortium van zes bedrijven uit Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk. Het project is gericht op het demonstreren, testen en verkrijgen van wettelijke goedkeuring voor Digital Automatic Coupling (DAC) in het goederenvervoer per spoor en loopt van juli 2020 tot december 2022.

DAC verbindt goederenwagens automatisch met elkaar zonder dat er zwaar lichamelijk werk voor nodig is. De meeste goederentreinen worden op dit nog met de hand gekoppeld. DAC maakt dit proces veel efficiënter en ontlast rangeermedewerkers. Het consortium bestaat uit DB, zijn dochteronderneming DB Cargo en vijf andere bedrijven: de Zwitserse en Oostenrijkse spoorgoederenvervoerders SBB Cargo en Rail Cargo Austria en wagonhouders Ermewa, GATX Rail Europe en VTG.

Europese introductie

“Het zou onlogisch zijn om de Europese invoering van DAC alleen vanuit de lidstaten te doen”, zegt Enak Ferlemann, staatssecretaris van het Duitse ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur. “We moeten oplossingen op Europees niveau zoeken. De financiële uitdagingen zijn enorm en dit is niet wat bedrijven alleen kunnen oplossen. We hebben een alomvattend Europees programma nodig met voldoende financiering.”

“Het Duitse Ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur ondersteunt de introductie van DAC en we zijn opdrachtgever voor het DAC-demonstratieproject. We stellen de komende 2,5 jaar ongeveer 13 miljoen euro beschikbaar voor dit onderzoeksproject.”

Prototypes

In de eerste fase worden twaalf goederen- en ketelwagens van DB Cargo, VTG en GATX uitgerust met prototype-koppelsystemen van vier verschillende fabrikanten. Daarna beginnen de eerste technische tests. De resultaten van deze proeven bepalen welk systeem uiteindelijk wordt gekozen. In de tweede fase gaat in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en andere Europese landen een demonstratietrein rijden die bestaat uit 24 goederenwagens met het gekozen koppelsysteem. Hierdoor kan DAC worden getest bij dagelijkse werkzaamheden in verschillende gebieden, waaronder op rangeerterreinen.

Het doel van het project is om een systeem te kiezen dat in heel Europa wordt uitgerold. Volgens betrokken partijen krijgt het Europees spoorgoederenvervoer met DAC een volledig geautomatiseerd en gedigitaliseerde werkwijze. De verwachting is dat een gecoördineerde aanpak binnen Europa ertoe bijdraagt dat deze technologie grootschalig kan worden geïmplementeerd.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Kick-off Europese pilot met automatisch koppelen van goederenwagons”

René Vink|26.07.20|14:23

Daar is minstens sinds de jaren zeventig al sprake van. Maar oké, het stuklopen van een vorige keer ontslaat je niet van de plicht om het nog een keer te proberen.
Zorg wel dat er een ethernet koppeling in zit zodat je op termijn ook alle IT kunt gaan aansluiten en je bijvoorbeeld je treinintegriteitscontrole van ERMTS intern kunt doen. Dat wordt dan wel boeiend want standaardiseren op IT blijkt nog moeilijker te zijn dan op de stalen wereld.

Nico Meininger|27.07.20|16:32

Worden de goederentreinen in de VS en Rusland niet al jaren automatisch gekoppeld
De UIC heeft in de jaren 60 al een koppeling getest die goed voldeed.

Maar alle ego’s en belastingruif eters gaan lekker weer met subsidie opnieuw beginnen.

De burger heeft niets aan Europa, kost alleen maar belasting geld. En na vele miljoenen zullen we het wel weer niet eens kunnen worden. Hoe droevig

asierts|19.08.20|14:43

@ Rene : het is ERTMS – niet ERMTS ;-)

Overigens 100% eens met je analyse, sterker nog: ik ben daar concreet mee bezig.
Als het aan mij ligt gaat V2V-techniek als eerste toegepast worden als ‘parallel-redundante koppeling’ voor alle (of zoveel mogelijk) electrische Scharfenberg-contacten. Vervolgens kan je die techniek (deels) ook gebruiken tussen treinen tbv ultrakortvolgen op relatieve-remweg-afstand (ook wel ‘level 4’ of Platooning genoemd). Daar is o.m. de TU Delft mee bezig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.