Lineas rangeerlocomotief

Proef met volledig zelfrijdende rangeerlocomotief in 2021

Alstom, Lineas en ProRail starten in 2021 proefritten waarbij volledig automatisch wordt gerangeerd met een goederenlocomotief. Dat hebben de partijen woensdag bekendgemaakt. Het gaat om Automatic Train Operation Grade of Automation 4 (GoA4). De proeven worden uitgevoerd een dieselhydraulische rangeerlocomotief van spoorgoederenvervoerder Lineas en vinden plaats op een rangeerterrein in Nederland.

De partijen hebben hiervoor in juni samenwerkingsovereenkomsten ondertekend. Tijdens het experiment wordt onderzocht of volledig zelfrijdende rangeerlocomotieven kunnen bijdragen tot een optimalisatie van de treinoperatie. De verwachting is dat de toepassing van deze techniek ervoor kan zorgen dat dit op een meer kosteneffectieve en duurzamere manier kan gebeuren.

Rangeerlocomotief

Alstom gaat een dieselhydraulische rangeerlocomotief van Lineas uitrusten met automatische besturingstechnologie en intelligente obstakel- en omgevingsdetectie en -herkenning. Rijtaken zoals starten en stoppen, aankoppelen van treinstellen, controleren van tractie- en remwerking en het ingrijpen bij noodsituaties, worden volledig geautomatiseerd. Los van de medewerkers die het veiligheidsprotocol testen zal er geen actief personeel aan boord van de trein aanwezig zijn.

“Dit project maakt de weg vrij voor een volledig gedigitaliseerd spoorwegnet. De testen helpen het Europese spoorwegsysteem te profiteren van een uitbreiding van de capaciteit, lager energieverbruik en lagere kosten en zorgen tegelijk voor meer operationele flexibiliteit en verbeterde punctualiteit. De test sluit volledig aan op de strategie van Alstom om toegevoegde waarde te leveren aan onze klanten in de vorm van slimme en groene mobiliteit”, aldus Bernard Belvaux, algemeen directeur van Alstom voor de Benelux.

Automatisering treinoperatie

Volgens Alstom leidt automatisering van de treinoperatie tot ‘capaciteitsverhoging, kostenbesparing, energiebesparing en operationele flexibiliteit’. Omdat geen rekening meer hoeft te worden gehouden met de menselijke reactiesnelheid kunnen geautomatiseerde treinen korter op elkaar rijden, zodat de netwerkcapaciteit beter kan worden benut.

Daarnaast werken treinen op meer uniforme wijze, waardoor effectiever energieverbruik mogelijk is. De gradaties van automatisering (GoA) variëren van niveau 1, waarbij de machinist rijdt en wordt ondersteund door beveiligings- en adviessystemen, tot niveau 4, waarbij de trein zonder bemanning volledig automatisch wordt bestuurd. Automatisering op het spoor is een middel voor de spoorsector om de productiviteit van hun spoordiensten te verhogen, zonder dure uitgaven aan de infrastructuur.

In Nederland hebben de afgelopen jaren diverse proeven plaatsgevonden met Automatic Train Operation (ATO) level 2. Arriva en NS deden dat met passagierstreinen, waarbij Arriva ook al met passagiers heeft gereden. Op de Betuweroute vonden proeven plaats met een goederentrein van Rotterdam Rail Feeding onder GoA2. Het zal in 2021 voor het eerst zijn dat er met een volledig zelfrijdende trein (Goa4) in Nederland wordt gereden.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Proef met volledig zelfrijdende rangeerlocomotief in 2021”

Jeffrey Schouten|15.07.20|14:12

Ben toch wel heel benieuwd hoe ze het controleren van het remwerk willen automatiseren, want dat kan je alleen maar doen door er fysiek langs te lopen….

Arco Sierts|16.07.20|14:54

De sector blijft extreem hardnekkig hangen in het ‘technology-push-model’. Er wordt zowel aan de vervoers- als de techniek-techniek-kant volstrekt niet nagedacht over de vraag hoe met nieuwe spoortechnieken de dienstverlening aan reizigers & verladers attractiever & goedkoper kan worden. Het is puur efficiency, automatisch, data minining en meer treintjes op het spoor proppen. Kiekeboe! Klant! Markt! DAAR komt je omzet en winst vandaan…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.