Trein Betuweroute bij Dodewaard

Nieuwe glasvezelverbinding biedt meer capaciteit op Betuweroute

Tussen Rotterdam en Zevenaar is afgelopen weekend een 135 kilometer lange glasvezelverbinding in gebruik genomen. Het netwerk heeft meer capaciteit dan de oude glasvezelverbinding en nu is verbonden met alle zeventig technische locaties op het traject. Alstom heeft daarnaast de ERTMS Level 2-treinbeveiliging, die al op deze spoorlijn actief is, naar de nieuwe glasvezelkabel gemigreerd.

Het project voor de aanleg van het nieuwe glasvezelnetwerk werd in opdracht van ProRail Randstad Zuid uitgevoerd door Stam en Co Infratechniek en B-Next. De migratie van de treinbeveiliging naar de nieuwe glasvezelkabel is in samenwerking met Alstom uitgevoerd, leverancier van het ERTMS-systeem voor de Betuweroute.

Aanleg Betuweroute

Bij de aanleg van de Betuweroute (in gebruikname 2007, red.) zijn er twee kleine glasvezelverbindingen geïnstalleerd, vertelt projectmanager Huub van Laar van B-Next: “Deze kabels gaan naar een aantal specifieke technische locaties. Tegenwoordig moet echter op elke locatie een IP-voorziening zijn, om gebruik te kunnen maken van alle diensten. Vandaar dat er is besloten om het glasvezelnetwerk op de Betuweroute te vernieuwen.”

Glasvezelkabel Betuweroute
Op de Betuweroute is een 135 kilometer lange glasvezelverbinding in gebruik genomen.

Uitrol netwerk

Na een aanbestedingstraject is in januari 2019 gestart met de fysieke uitrol van het nieuwe glasvezelnetwerk. Het project had meerdere doelstellingen volgens Van Laar. “De nieuwe glasvezelverbinding maakt het mogelijk om alle locaties op de Betuweroute op het moderne IP-communicatienetwerk Fides aan te sluiten.” ProRail is al gestart op de Betuweroute met de vervanging van het oude ATM-netwerk door het snellere Fides-netwerk.

“Op Fides draaien onder andere de spoorgebonden systemen om treinen te laten rijden zoals de sturing van de 25 kV-tractiespanning voorde bovenleiding. De treinbeveiliging, oftewel interlocking, gaat via een ander netwerk over diezelfde kabels. Voor al deze systemen geldt dat de nieuwe verbinding een hogere capaciteit en beschikbaarheid biedt. Daarnaast zijn alle zeventig locaties op de Betuweroute nu aan elkaar gekoppeld.”

De spoorgoederenverbinding Betuweroute heeft op een aantal plekken te maken met verzakkingen in het spoor, waar de oude glasvezelverbinding ook mee kampte. “Deze plekken hebben we in dit project ook aangepakt.”

Opknappen oude kabel

Naast het aanleggen van een nieuwe glasvezelverbinding wordt de oude kabel leeggehaald en opgeknapt, aldus de projectleider. “Over de nieuwe kabel gaan nu alle verbindingen. De oude kabel krijgt de nieuwe norm en standaard mee en wordt op een later moment teruggeplaatst. Dit biedt in de toekomst meer flexibiliteit en capaciteit en maakt het mogelijk om verder stappen te maken met ERTMS.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.