Rangeerterrein Kijfhoek met ondergaande zon

Beperkingen op rangeerterrein Kijfhoek opgeheven

Het maandag stilgelegde goederenverkeer op emplacement Kijfhoek is woensdag om 13.00 uur hervat. Dat meldt ProRail desgevraagd. De spoorbeheerder zette twee wissels op het terrein vast omdat de veiligheidscertificaten verlopen waren. Dit tot grote ergernis van vervoerder DB Cargo, de enige gebruiker van Kijfhoek. 

De beperkingen op Kijfhoek volgden kort op een storing aan het heuvelremsysteem waardoor er ruim een week geen gebruik gemaakt kon worden van het systeem. “Heel frustrerend in een tijd waarin er veel vraag is naar wagonladingtreinen”, zegt Jelle Rebbers, woordvoerder van DB Cargo. “Door de coronacrisis keren klanten terug die we in de loop van de tijd zijn kwijtgeraakt. Dan is het heel vervelend om ze te moeten melden dat je te maken hebt met een storing. Want daarmee bevestig je opnieuw de reden waarom ze destijds afscheid genomen hebben. De betrouwbaarheid van het spoor laat te wensen over.”

Twaalf treinen

Rebbers laat weten blij te zijn dat de beperking is opgeheven. “Er staan twaalf wagonladingtreinen te wachten in Duitsland om naar Kijfhoek te vertrekken, dus we gaan er nu met man en macht aan werken om die wagons zo snel mogelijk op hun bestemming te krijgen.” Volgens Rebbers is de punctualiteit van de treinen van DB Cargo buiten Kijfhoek op dit moment erg goed. “Doordat er minder reizigerstreinen rijden is er nu veel ruimte op het spoor, dus kunnen we ook makkelijker uitwijken mocht er iets zijn.”

ProRail zegt de frustratie van de vervoerders te begrijpen, vooral vanwege de storing die er vorige week aan vooraf ging. Woordvoerder Coen van Kranenburg benadrukt wel dat het puur om een beschikbaarheidsprobleem ging, dat niet van invloed was op de veiligheid van het personeel of omwonenden van Kijfhoek, zoals in een regionale media gesuggereerd werd. “Vanwege een wisseling van aannemers op Kijfhoek is er iets misgegaan met de verlenging van de veiligheidscertificaten van de wissels op Kijfhoek. Ze hadden dat onderling op moeten lossen, maar het is onze verantwoordelijkheid dat dit ook gebeurt. Het is heel vervelend dat dit is misgegaan.”

Puinhoop

De beperkingen op Kijfhoek zijn een vervolg op de reeks van beperkingen voor spoorgoederenverkeer in de regio Rijnmond. Zo zijn de problemen met de blusvoorzieningen op Emplacement Waalhaven inmiddels een langlopend dossier dat op zijn vroegst in 2021 kan worden afgesloten. Ook de problemen met stuifzand op de Maasvlakte keren regelmatig terug. Van Kranenburg bestrijdt het beeld van een ‘absolute puinzooi’ op de havenspoorlijn in Rotterdam dat door sommige marktpartijen wordt geschetst.

“In vergelijking met het hoofdspoor in de rest van Nederland is de situatie er misschien niet optimaal, maar het is zeker geen puinhoop. Er gaan overal wel dingen mis, zeker als er zo veel organisaties, mensen en techniek bij zijn betrokken. Voor het heuvelsysteem op Kijfhoek geldt dat het erg oud is, daardoor gaat er weleens wat stuk. We werken er hard aan om de systemen te vernieuwen, maar ook daarna zal er nog wel eens wat misgaan. Aan de problemen op Waalhaven wordt met man en macht gewerkt aan een oplossing. Daar lopen echt mensen op hun tandvlees om de problemen met de blusinstallatie te verhelpen. ”

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.