Een lange goederentrein op station Amersfoort

Evofenedex over verscherpte grenscontroles: kijk naar rail als alternatief

Nederlandse verladers en wegvervoerders die hun logistieke keten verstoord zien worden door verscherpte grenscontroles van diverse landen, kunnen via railgoederenvervoer en shortsea alsnog klanten blijven bedienen.  Met dat advies komt verladersorganisatie Evofenedex naar aanleiding van de verscherpte grenscontroles vanwege de crisis die is ontstaan door de verder uitbraak van het coronavirus.

Beleidsadviseur Rogier Spoel verklaart in een interview met Nieuwsblad Transport dat het steeds lastiger wordt om met chauffeurs lijndiensten in stand te houden op bijvoorbeeld Spanje en Marokko. Spanje wordt bijna hermetisch afgesloten en veel veerdiensten tussen Europa en het Noord-Afrikaanse land zijn gestaakt, zegt hij.

Spoorvervoer

Railgoederenvervoer biedt volgens de beleidsadviseur een goed alternatief voor onder meer het wegvervoer op Zuid- of Oost-Europa. De chauffeurs leveren gewoon de containers af op de railterminal en kunnen dan naar de volgende bestemming. De vracht wordt dan na de treinreis op bijvoorbeeld Italië opgehaald door een regionale partij. Bedrijven zijn vaak verrast hoe goed en efficiënt deze keten werkt.

Ook shortsea kan voor veel bedrijven een uitkomst zijn, zegt Spoel. “Het duurt weliswaar langer, maar je hoeft geen chauffeur mee te sturen. In bijvoorbeeld landen als Marokko kan een lokale vervoerder de trailer of containers oppikken en naar de plaats van bestemming brengen. Dat is een van de alternatieven die wij onze leden dan ook adviseren.”

Containervervoer

Wat betreft het containervervoer ziet Evofenedex dat de beladingsgraad in de haven van Rotterdam nog laag is. Er wordt bij de achterban ook gewag gemaakt van het feit dat containers niet zijn meegenomen en de informatievoorziening van de reders nog niet op peil is. “Soms krijgen leden drie dagen voor aankomst van het schip een bericht dat een container niet aan boord is.” Volgens de belangenbehartiger kan dit samenhangen met de opstartproblemen in de Chinese havens en het herpositioneren van containers en diensten.

Lees meer in ons Dossier over het coronavirus.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: John Versleijen

John Versleijen is redacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.