Chiel Roovers van ProRail

‘Bijna 100 procent van goederenwagons heeft in 2025 stille remblokken’

In 2025 zal zo’n 95 procent van de wagons van alle goederentreinen die in Nederland rijden met stille remblokken zijn uitgerust. Deze aanpak is een gevolg van Europese wetgeving waarin stille routes zijn aangewezen, waar alleen goederentreinen met kunststof remblokken mogen rijden. Teamleider Omgevingseffecten Chiel Roovers van ProRail gaf hierover woensdag een toelichting tijdens het SpoorPro-seminar Trillingen en Geluid in Railcenter in Amersfoort.

Onlangs is in Europese wetgeving vastgelegd dat vanaf 2024 op bepaalde routes alleen stillere goederentreinen mogen rijden. Roovers: “Voor Nederland geldt dat alle goederentreinen met nieuwe, stille remblokken uitgerust moeten worden, omdat zij door heel Nederland rijden en zij anders bepaalde routes naar het buitenland niet meer kunnen rijden.”

“De uitrusting van wagons met stille remblokken zijn een gevolg van succesvol bronbeleid. Dat houdt in dat we geluidsoverlast zo veel mogelijk bij de bron proberen aan te pakken. Een pilot met alternatieve, kunststof remblokken heeft enkele jaren geleden uitgewezen dat dit type remblokken voor een aanzienlijke geluidsreductie zorgen. Gietijzeren remblokken zorgen voor ruwe wielen. Door kunststof remblokken te gebruiken blijven de wielen glad, waardoor ze in een ‘stillere staat’ blijven.”

Aanpak geluidsoverlast spoor

De Nederlandse overheid investeert vanuit het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT), dat van 2013 tot en met 2028, loopt in totaal 1,05 miljard euro in geluidsreducerende maatregelen. Een deel komt voort uit Europese subsidies. Een programma dat voortvloeit uit het MIRT is het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG) dat in 2012 is gestart. Dit programma wordt uitgevoerd door ProRail en Rijkswaterstaat, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). ProRail werkt aan stillere spoorwegen, Rijkswaterstaat aan stillere wegen. De aanpak start bij woningen en locaties waar de geluidsbelasting het hoogst is en hoger is dan 75 decibel.

In het programma werken verschillende partijen samen om de geluidsoverlast zo veel mogelijk te beperken. Dat kan bijvoorbeeld door met stillere goederenwagons te rijden, voor andere routes te kiezen of met lagere snelheden. Ook worden op geluidsknelpunten, een locatie waar de maximumgrens voor het aantal toegestane decibellen wordt overschreden (geluidsnorm) geluidsschermen of raildempers aangebracht.

Europese subsidie

Vorige maand werd bekend dat de Europese Unie 117 miljoen euro in 39 grote transportprojecten investeert. Acht projecten dragen bij aan het reduceren van geluid door goederentreinen in de EU door de remsystemen van goederenwagons een upgrade te geven. Bijna 75.000 goederenwagons krijgen deze revisie als onderdeel van een van deze acht projecten.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.