Goederentrein station Breda

‘Maatregelenpakket spoor positief, maar gaat niet ver genoeg’

Het maatregelenpakket voor het spoorgoederenvervoer dat dinsdag is gepubliceerd is een mooie stap, maar er zijn nog verdere stappen nodig. Dat zegt voorzitter Aart Klompe van KNV Spoorgoederenvervoer in reactie op het document dat dinsdag naar de Tweede Kamer is gestuurd. “Het is positief dat het ministerie het belang van spoorgoederenvervoer met de toegezegde investeringen in het spoorgoederenvervoer erkent. Toch zijn nog een heleboel zaken die de komende jaren de nodige de aandacht vragen.”

In het maatregelenpakket staat dat de Nederlandse overheid tot 2023 jaarlijks 12 tot 14 miljoen euro gaat vrijmaken voor het spoorgoederenvervoer. Dat doet het Rijk om de gebruikersvergoeding te kunnen verlagen met als doel de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer in Nederland te verbeteren.

Verder vermindert de regeldruk in het spoorvervoer, wordt er samengewerkt om het spoorgoederenvervoer in havengebieden efficiënter te maken en worden er stiller materieel en hybride locomotieven ingezet. In augustus begint er een pilot op de Brabantroute met goederentreinen van 740 meter om in de toekomst beter te kunnen concurreren met het wegvervoer.

Doorbraak

“We zijn er gelukkig mee dat we na vele jaren intensief overleg met het ministerie een doorbraak hebben bereikt. En we zijn blij met de toezegging die het ministerie ons heeft gedaan. Aan de andere kant zijn er nog een heleboel zaken die de nodige aandacht vragen”, aldus Klompe.

De werkgeversvereniging maakt zich onder meer zich zorgen over de relatie met de Duitse netbeheerder. “Het gebruik van het Duitse spoor wordt beperkt door werkzaamheden aan het Derde Spoor in Nederland. Onze overheid en ProRail moeten ervoor zorgen dat er zo goed mogelijk gebruik kan worden van de Betuweroute. DB Netze heeft de neiging om spoorgoederenvervoerders om te leiden via Venlo en Oldenzaal.” De Betuweroute is een spoorlijn die alleen bedoeld is voor het goederenvervoer wat betekent dat er goederentreinen en passagierstreinen elkaar niet storen.

Ontsluiting spoor

Ook de ontsluiting van het spoor in Amsterdam verdient meer aandacht, stelt Klompe. “Het is mooi dat er extra geld is vrijgemaakt voor het vergroten van de capaciteit van het reizigersvervoer in Amsterdam. Tegelijkertijd moet ervoor gezorgd worden dat een dergelijke toename niet ten koste gaat van het goederenvervoer. Zonder investeringsmaatregelen gaat de beoogde groei naar zestig miljoen ton per jaar niet lukken.” Om die reden dient er volgens KNV ook aandacht uit te gaan naar de ontsluiting van de haven van Amsterdam en de toegang van Tata Steel in IJmuiden tot het spoor.

Hoewel er ‘na verregaand overleg’ een passage over ERTMS in het maatregelenpakket is opgenomen, dient er volgens Klompe te worden voorkomen dat de investeringen in dit beveiligingssysteem ten koste gaat van de gewenste modal shift. “Het is heel erg belangrijk dat we ons realiseren dat ERTMS ondanks de subsidiëring een hele grote kostenpost wordt voor de vervoerders. De subsidiëring zit tussen de vijftig en zestig procent. Wij verwachten dat de vervoerders nog ongeveer 120 miljoen moeten gaan investeren.”

Vereenvoudiging regelgeving

Verder dient de Nederlandse overheid volgens Klompe verregaande stappen te maken om de regelgeving te vereenvoudigen. “Wat wij zien is dat internationale regelgeving onvoldoende is geharmoniseerd. Vervoerders en aannemers willen dat er Europese uniformering komt van toelatingseisen voor locomotieven en onderhoudsmaterieel. Het is bijvoorbeeld soms niet mogelijk voor aannemers om met bepaald materieel een spoor te betreden voor het onderhoud, terwijl onderhoud juist zo belangrijk is voor de veiligheid. Daarnaast brengt deze verregaande bureaucratie een heleboel extra kosten met zich mee.”

Daarnaast wijst de belangenbehartiger erop dat aannemers met de toenemende intensiteit van het treinverkeer vrezen in de knel te komen met hun onderhoudsschema’s. “Zij dringen zeer nadrukkelijk aan op extra capaciteit daarvoor.”

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en hoofdredacteur van de Bredase vestiging van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Maatregelenpakket spoor positief, maar gaat niet ver genoeg’”

Pat Rick|21.06.18|16:19

Ontsluiting van Amsterdam moet juist niet alleen per treinspoor. Men maakt zich nog afhankelijker van de Schipholtreintunnel ipv een aparte metroverbinding. Kijk naar Londen: daar rijdt de metro tot de voorsteden. Zo zou de Noord-Zuid lijn moeten worden doorgetrokken tot Schiphol/Hoofddorp aan de ene kant en Almere / Zaandam aan de andere kant. Dit zorgt voor een hoogwaardige reizigersvervoer en is er ook meer ruimte voor het goederenvervoer per spoor in Amsterdam.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.