Spoorgoederenvervoerder Rotterdam Rail Feeding

Spoorgoederenvervoerders boos over spoedoperatie Moerdijkbrug

Spoorgoederenvervoerders overwegen stappen te nemen tegen ProRail vanwege de spoedoperatie die woensdag tot en met vrijdag aan de Moerdijkbrug is gepland. Volgens RailGood, de belangenbehartiger van Rotterdam Rail Feeding, Locon, LTE, TX Logistik en DistriRail, heeft ProRail het verzoek om de herstelwerkzaamheden in het weekend te laten plaatsvinden, naast zich neergelegd. Volgens de spoorgoederenvervoerders zijn er aanwijzingen dat ProRail al weken op de hoogte was van de haarscheurtjes in de rails van de Moerdijkbrug.

“Als de werkzaamheden in het weekend waren gepland dan waren er 103 goederentreinen geraakt in plaats van 226. De gehele goederenbranche heeft ProRail kenbaar gemaakt liever de herstelwerkzaamheden dit weekend te laten plaatsvinden”, aldus RailGood. “Het is zorgelijk dat ProRail deze cruciale spoorlijn juist nu, als donderslag bij heldere hemel, 64 uur buiten dienst stelt. Zo vlak voor de lange buitendienststelling voor de bouw van het Derde Spoor tussen Emmerich en Oberhausen.”

Herstelwerkzaamheden

ProRail voert tussen woensdag tot en met vrijdag herstelwerkzaamheden uit aan de Moerdijkbrug, omdat daar haarscheurtjes in de rails zijn ontdekt die tot onveilige situaties kunnen leiden. Vanwege de werkzaamheden kunnen er geen treinen over de Brabantroute, waar de Moerdijkbrug deel van uitmaakt. 226 goederentreinen zullen moeten worden omgeleid, met name via Rotterdam en Utrecht. Het is volgens RailGood niet uit te sluiten dat diverse treinen moeten worden geannuleerd. Verladers krijgen te maken met langere transitotijden en vertraagde aanlevering van lading.

Goederentreinen rijden vanaf zondag een omleidingsroute via de Moerdijkbrug, vanwege de aanleg van het Duitse deel van de Betuweroute, het zogeheten Derde Spoor. Deze omleiding duurt tot halverwege oktober.

Bereikbaarheid

Grote incidenten zoals deze zetten volgens RailGood de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven en de industrie in Zeeland en Zuid-Nederland enorm onder druk. De goederenvervoerders hebben de directie van ProRail gevraagd welke concrete beheersmaatregelen getroffen gaan worden om dit soort grote incidenten te voorkomen. Ook hebben ze verzocht om dit soort herstelwerkzaamheden in het vervolg “in goed overleg met de goederenvervoerders te plannen”.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Spoorgoederenvervoerders boos over spoedoperatie Moerdijkbrug”

Loek van der Heide|21.04.16|12:59

De problemen van reparatie-planning aan spoorbruggen betreft niet alleen de Moerdijkbrug. Gaat het daar om 105 tegenover 226 goederentreinen,
Tussen Groningen/Veendan- Leer via Nieuweschans ligt het spoor er VIJF JAREN uit, zonder dat er politiek zicht is op spoediger herstel….
We weten het al vanaf ’40’-’45’ dat NL versus DLD politiek geen enkel belang
hebben Groningen (met – Randstad-Afsluitdijk-Harlingen-Leeuwarden) via deze lijn rechtstreeks nr. Bremen/Wilhelsmshafen/Hamburg te verbinden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.