Werkzaamheden, spoor, Wetteren

Infrabel sleept betrokkenen treinramp Wetteren voor de rechter

Spoorbeheer Infrabel heeft alle betrokkenen van de treinramp in het Belgische Wetteren voor de rechter gesleept omdat de kosten als gevolg van het ongeluk te hoog oplopen. Infrabel wil dat ook NMBS Logistics, DB Schenker Rail en de verzekeraars daaraan meebetalen. Een Nederlandse machinist bestuurde de goederentrein van DB Schenker Rail ten tijde van het ongeval. Deze trein reed onder de vlag van Belgische NMBS. Onderzoek van de rechtbank in Dendermonde moet nog uitwijzen wie er verantwoordelijk is voor de treinramp, maar Infrabel wil dat alle betrokkenen meebetalen aan de voorfinanciering. De totale kosten van de treinramp lopen inmiddels in de miljoenen euro’s.

In Wetteren vond een jaar geleden een grote treinramp plaats nadat een goederentrein met giftige stoffen onspoorde en daarna giftige dampen verspreidde via de riolering. Daarbij kwam een persoon om het leven en raakte een honderdtal mensen gewond. Ongeveer vierhonderd mensen moesten hun huis verlaten.

Schadevergoeding

Infrabel betaalde al meer dan 130 getroffen gezinnen in de omgeving van de plek van de ramp een schadevergoeding uit. Daarnaast betaalde de spoorbeheerder de kosten van het herstellen van de infrastructuur en de bovenleiding. Maar er werden ook nog andere kosten gemaakt, zoals het afvoeren van het met gif vermengde bluswater.

Woordvoerder Thomas Baeken van Infrabel: “De ketelwagens van de goederentrein vervoerden de chemische stof acrylonitril. Het bluswater van de brandweer heeft zich vermengd met de giftige stoffen. Dit water moest opgevangen worden en getransporteerd worden met schepen. Deze schepen moesten daarna worden gereinigd. Daarvan krijgen wij nu nog facturen binnen.”

Schade

“Wij vinden dat wij als overheidsbedrijf de plicht hebben om ervoor te zorgen dat de schade zo veel mogelijk beperkt wordt voor mens en milieu. Als wij die facturen niet zouden betalen, wie zou het dan wel doen? Wij nemen onze verantwoordelijkheid hierin maar wij vinden wel dat alle betrokken partijen hun schouders hieronder moeten zetten. De bedragen zijn te hoog om door één bedrijf alleen betaald te worden”, aldus Baeken.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.