treincabine

Invoering ERTMS in Nederland ‘niet zonder problemen’, meldt Heijnen

De intercity Den Haag-Eindhoven rijdt over de HSL, waarop ERTMS al is geïmplementeerd. Jeroen Baldwin / SpoorPro

De invoering van ERTMS gaat “hoe dan ook niet zonder problemen verlopen”, schrijft demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) donderdag. In een nieuw voortgangsrapport meldt ze nieuwe kostenstijgingen en vertragingen. De Nederlandse uitrol bevindt zich “in onrustig vaarwater”.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

10 reacties op “Invoering ERTMS in Nederland ‘niet zonder problemen’, meldt Heijnen”

A C F Sierts|19.04.24|08:47

Inmiddels moge toch wel duidelijk zijn dat het structureel mis is met ERTMS in Nederland. Hoofdreden: de techniek wordt niet bedrijfsmatig gestuurd.

ProRail heeft van oudsher de cultuur & het DNA van een technische uitvoeringsorganisatie. Concreet, helder en duidelijk gespecificeerd dingen DOEN. Daar ligt de kracht van ProRail. Daar worden de doeners blij van. Dingen anders doen? Dat vereist een wijze kundige ervaren inhoudelijke sturing. En die leidende kapiteinsrol weigert het Ministerie.

A C F Sierts|19.04.24|09:06

Het is typerend voor de compleet falende rol van het Ministerie op spoorgebied. Door richtlijn EU90/440 werd het Ministerie eindverantwoordelijk. Maar dat wilden ze pertinent niet. Asfalt en water richting uitvoering sturen: yes we can ! Maar spoor?

“ik moet er niet aan denken” zei Tineke Netelenbos letterlijk. “Dan worden mijn ambtenaren aanspreekbaar op elk blaadje op het spoor en dat kan ik mijn mensen niet aandoen”. Lees de Handelingen – het staat er echt. Sturingsweigering. Onkunde.

Marc Busio|19.04.24|10:28

Na de HSL-Zuid en Betuweroute wordt dit dus het volgende miljardendrama op spoorweggebied in Nederland. Verschil is wel dat destijds de ‘kater’ achteraf kwam en men die nu al heeft voor er goed en wel aan het project begonnen is. Als er in deze fase al zoveel seinen op rood staan moet je het project gewoon afblazen, voor je nog verder in de ellende terechtkomt. Zo niet, dan zal de reiziger weer voor de zoveelste keer de verliezer zijn.

A C F Sierts|19.04.24|13:41

@ Marc: we zijn in NL al vanaf de jaren ‘50 bezig met cabinesignalering. Driekwart eeuw dus inmiddels. En elke keer stopt de overheid op cruciale momenten de ontwikkeling. ATB-EG, ATB-NG, BB21, Transitiestudie, ERTMS-invoeringsplan, Amendement-Slob, Eindrapport Commissie-Kuiken en nu weer. Steeds herhalende punten:

1. Techniek (en vooral nieuwe techniek) wordt niet meer goed, resp. niet-adequaat bedrijfsmatig gericht gestuurd. De overheid heeft dit probleem zelf ook met ICT.

2. Zie hierboven.

A C F Sierts|19.04.24|13:54

@ Marc: inmiddels loopt het spoor besturingstechnisch gezien zo vreselijk ver achter dat stoppen niet eens meer kan. Men MOET wel verder. De hoofdoorzaak van ellende is het Ministerie van Verkeer resp Infra, die ondanks EU 90/440 hardnekkig GEEN eindverantwoordelijkheid voor het spoor wenst te nemen en alles afschuift, inclusief kaderstelling & strategische koersbepaling.

DAAROM faalt alles. Dat zag de TK al langer fout gaan en zo kregen we de Commissie-Kuiken. Maar er is niks veranderd.

Marc Busio|19.04.24|14:48

@ACFSierts: Maar wat schiet de reiziger er mee op???????

asierts|19.04.24|18:53

@ Marc: GIGANTISCH VEEL !

Om te beginnen: 100% redundantie. Uitval van BB-techniek hoeft NOOIT meer te leiden tot ellende. Het ‘Fail-Continue-Safe’-principe dus, ipv het klassieke ‘FailSafe’ – waarbij STOPZETTEN en urenlange klant-wegjaag-terreur het levensdoel van spoorsector en asfaltministerie is.

Ten 2e: verbijsterend hoge punctualiteit & aansluitbetrouwbaarheid. Generiek: met ETCS kan je voor de klant drg-technisch alles doen wat met baanseinen niet kan. Rijdend splitsen bijvoorbeeld.

Marc Busio|20.04.24|12:39

De belabberde punctualiteit waardoor de treinreiziger geteisterd wordt heeft een veelheid aan oorzaken, waarvan de seinstoring er slechts een is. ‘Defect spoor’ en ‘Defecte trein’ vormen de hoofdmoot, verder aanrijdingen, weersomstandigheden, verzakkingen etc…… Miljarden uitgeven om enkel van de seinstoringen af te zijn (en er dan ERTMS-storingen voor terug te krijgen) loont zich niet. Bovendien, de HSL-Zuid is bepaald geen reclamebord voor ERTMS.

Patrick EHV|26.04.24|10:16

@Marc: weer simplistisch en populistisch gedacht. ERTMS zorgt ook voor meer capaciteit op het spoor. Het is dit of meer spoor aanleggen. Ik kan je verzekeren dat dat laatste op nog meer weerstand zal stuiten van mensen (zoals jij).

Het is zo dat de oude systemen toch eens moeten worden vervangen (technische levensduur, beschikbaarheid onderdelen, etc). Het is niet zo dat we nog werken met de telegraaf.

Patrick EHV|26.04.24|10:21

De politiek heeft gelijk dat de oorzaak in de (bestuurs)cultuur van ProRail ligt en dat ProRail wil veranderen in een ZBO. De top lijkt zich bedreigd te voelen in haar verdienmodel en zet de hakken in het zand. De reiziger en de belastingbetaler zijn de dupe. ERTMS is een voorbeeld waar ProRail de risico’s voor zichzelf lijkt te minimaliseren door de uitrol complex te maken (zie rapport buitenlandse experts). Er is leiderschap nodig en geen PR-verhaaltjes over hoe goed ProRail het wel niet doet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Invoering ERTMS in Nederland ‘niet zonder problemen’, meldt Heijnen | SpoorPro.nl
treincabine

Invoering ERTMS in Nederland ‘niet zonder problemen’, meldt Heijnen

De intercity Den Haag-Eindhoven rijdt over de HSL, waarop ERTMS al is geïmplementeerd. Jeroen Baldwin / SpoorPro

De invoering van ERTMS gaat “hoe dan ook niet zonder problemen verlopen”, schrijft demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) donderdag. In een nieuw voortgangsrapport meldt ze nieuwe kostenstijgingen en vertragingen. De Nederlandse uitrol bevindt zich “in onrustig vaarwater”.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

10 reacties op “Invoering ERTMS in Nederland ‘niet zonder problemen’, meldt Heijnen”

A C F Sierts|19.04.24|08:47

Inmiddels moge toch wel duidelijk zijn dat het structureel mis is met ERTMS in Nederland. Hoofdreden: de techniek wordt niet bedrijfsmatig gestuurd.

ProRail heeft van oudsher de cultuur & het DNA van een technische uitvoeringsorganisatie. Concreet, helder en duidelijk gespecificeerd dingen DOEN. Daar ligt de kracht van ProRail. Daar worden de doeners blij van. Dingen anders doen? Dat vereist een wijze kundige ervaren inhoudelijke sturing. En die leidende kapiteinsrol weigert het Ministerie.

A C F Sierts|19.04.24|09:06

Het is typerend voor de compleet falende rol van het Ministerie op spoorgebied. Door richtlijn EU90/440 werd het Ministerie eindverantwoordelijk. Maar dat wilden ze pertinent niet. Asfalt en water richting uitvoering sturen: yes we can ! Maar spoor?

“ik moet er niet aan denken” zei Tineke Netelenbos letterlijk. “Dan worden mijn ambtenaren aanspreekbaar op elk blaadje op het spoor en dat kan ik mijn mensen niet aandoen”. Lees de Handelingen – het staat er echt. Sturingsweigering. Onkunde.

Marc Busio|19.04.24|10:28

Na de HSL-Zuid en Betuweroute wordt dit dus het volgende miljardendrama op spoorweggebied in Nederland. Verschil is wel dat destijds de ‘kater’ achteraf kwam en men die nu al heeft voor er goed en wel aan het project begonnen is. Als er in deze fase al zoveel seinen op rood staan moet je het project gewoon afblazen, voor je nog verder in de ellende terechtkomt. Zo niet, dan zal de reiziger weer voor de zoveelste keer de verliezer zijn.

A C F Sierts|19.04.24|13:41

@ Marc: we zijn in NL al vanaf de jaren ‘50 bezig met cabinesignalering. Driekwart eeuw dus inmiddels. En elke keer stopt de overheid op cruciale momenten de ontwikkeling. ATB-EG, ATB-NG, BB21, Transitiestudie, ERTMS-invoeringsplan, Amendement-Slob, Eindrapport Commissie-Kuiken en nu weer. Steeds herhalende punten:

1. Techniek (en vooral nieuwe techniek) wordt niet meer goed, resp. niet-adequaat bedrijfsmatig gericht gestuurd. De overheid heeft dit probleem zelf ook met ICT.

2. Zie hierboven.

A C F Sierts|19.04.24|13:54

@ Marc: inmiddels loopt het spoor besturingstechnisch gezien zo vreselijk ver achter dat stoppen niet eens meer kan. Men MOET wel verder. De hoofdoorzaak van ellende is het Ministerie van Verkeer resp Infra, die ondanks EU 90/440 hardnekkig GEEN eindverantwoordelijkheid voor het spoor wenst te nemen en alles afschuift, inclusief kaderstelling & strategische koersbepaling.

DAAROM faalt alles. Dat zag de TK al langer fout gaan en zo kregen we de Commissie-Kuiken. Maar er is niks veranderd.

Marc Busio|19.04.24|14:48

@ACFSierts: Maar wat schiet de reiziger er mee op???????

asierts|19.04.24|18:53

@ Marc: GIGANTISCH VEEL !

Om te beginnen: 100% redundantie. Uitval van BB-techniek hoeft NOOIT meer te leiden tot ellende. Het ‘Fail-Continue-Safe’-principe dus, ipv het klassieke ‘FailSafe’ – waarbij STOPZETTEN en urenlange klant-wegjaag-terreur het levensdoel van spoorsector en asfaltministerie is.

Ten 2e: verbijsterend hoge punctualiteit & aansluitbetrouwbaarheid. Generiek: met ETCS kan je voor de klant drg-technisch alles doen wat met baanseinen niet kan. Rijdend splitsen bijvoorbeeld.

Marc Busio|20.04.24|12:39

De belabberde punctualiteit waardoor de treinreiziger geteisterd wordt heeft een veelheid aan oorzaken, waarvan de seinstoring er slechts een is. ‘Defect spoor’ en ‘Defecte trein’ vormen de hoofdmoot, verder aanrijdingen, weersomstandigheden, verzakkingen etc…… Miljarden uitgeven om enkel van de seinstoringen af te zijn (en er dan ERTMS-storingen voor terug te krijgen) loont zich niet. Bovendien, de HSL-Zuid is bepaald geen reclamebord voor ERTMS.

Patrick EHV|26.04.24|10:16

@Marc: weer simplistisch en populistisch gedacht. ERTMS zorgt ook voor meer capaciteit op het spoor. Het is dit of meer spoor aanleggen. Ik kan je verzekeren dat dat laatste op nog meer weerstand zal stuiten van mensen (zoals jij).

Het is zo dat de oude systemen toch eens moeten worden vervangen (technische levensduur, beschikbaarheid onderdelen, etc). Het is niet zo dat we nog werken met de telegraaf.

Patrick EHV|26.04.24|10:21

De politiek heeft gelijk dat de oorzaak in de (bestuurs)cultuur van ProRail ligt en dat ProRail wil veranderen in een ZBO. De top lijkt zich bedreigd te voelen in haar verdienmodel en zet de hakken in het zand. De reiziger en de belastingbetaler zijn de dupe. ERTMS is een voorbeeld waar ProRail de risico’s voor zichzelf lijkt te minimaliseren door de uitrol complex te maken (zie rapport buitenlandse experts). Er is leiderschap nodig en geen PR-verhaaltjes over hoe goed ProRail het wel niet doet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.