Greener Power Solutions
DOSSIER EMISSIELOOS WERKEN

Niels Poiesz van Greener: ‘Deels elektrisch werken nu al vaak goedkoper’

Greener Power Solutions levert tijdelijke energievoorziening, ook voor bouw- en infraprojecten. Greener Power Solutions

In de aanloop naar het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’ blikken we met onze sprekers vooruit op de onderwerpen die tijdens het seminar uitgebreid besproken worden. We legden hen allemaal dezelfde vragen voor. Een van de sprekers tijdens het evenement op 13 december in Amersfoort is Niels Poiesz, Business Developer GRID van Greener Power Solutions. Hij stelt dat er nu al in tal van infraprojecten gebruik wordt gemaakt van een emissieloze oplossing.

Elektrisch werken aan het spoor of op waterstof?
“Beide. Plus alle andere mogelijkheden die beschikbaar komen. Het hoeft niet per se het een of het ander te zijn, het zal in veel gevallen ook een combinatie kunnen zijn. Bij Greener willen we zoveel mogelijk alles met opgeslagen stroom doen. In hoeverre dat mogelijk is hangt af van de lokale omstandigheden en energiebehoefte.”

Lost elektrificatie van het materieel een belangrijk deel van de stikstofopgave op?

“Elektrificatie gaat hier zeker aan bijdragen, echter gaat het niet oplossen. In het onderhoud en (re)constructie is het energieverbruik zeker niet het enige waar stikstofuitstoot terug te vinden is. Elektrificatie kan wel een aanzienlijk verschil op het totaal maken. Dat kan ook nu al met hybride oplossing door gebruik te maken van Stage V (eventueel met HVO100). In vergelijking met een Stage IIIA/B in een hybride opstelling scheelt dit in stikstof uitstoot al zeker factor 10.”

Is 2030 reëel of moeten we ervan uitgaan dat er pas in 2050 volledig elektrisch gewerkt wordt aan het spoor?

“Dit kan in heel veel gevallen nu al. In tal van infraprojecten wordt nu al gebruik gemaakt van een emissieloze oplossing waar dagelijks meerdere MWh aan elektriciteit doorheen gaan. Bij de meeste onderhoud- of (re)constructieprojecten komt men hier bij lange na niet aan en zou het dus een relatief makkelijke stap moeten zijn om het in ieder geval deels elektrisch te gaan doen. In heel veel gevallen is dit zelfs al goedkoper. Onderaan de streep is het jaar 2030 zeker reëel.”

Wat moet er gebeuren om de transitie naar elektrisch werken succesvol te laten zijn?

“Het begint met beter zicht op het huidige energieverbruik over de tijd heen. Momenteel is het in veel gevallen bekend hoeveel liter brandstof er doorheen gaat, maar nog niet op welk moment dit gebruikt gaat worden. Oftewel, het energieverbruik moet inzichtelijk worden gemaakt zodat het planbaar kan worden gemaakt. Daarnaast moeten krachten van verschillende partijen gebundeld worden. De projecten die wij draaien doen wij bijna nooit helemaal alleen, we werken in 8 van 10 gevallen samen met een partner.”

Wil je alles weten over ‘Elektrisch werken aan het spoor’ en wat de rol van Netbeheer Nederland daarin is, schrijf je dan nu in voor het SpoorPro Seminar van 13 december in Amersfoort. Dan weet jij straks wat de uitdagingen én de oplossingen zijn om in 2030 volledig emissieloos aan het spoor te kunnen werken.

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Niels Poiesz van Greener: ‘Deels elektrisch werken nu al vaak goedkoper’ | SpoorPro.nl
Greener Power Solutions
DOSSIER EMISSIELOOS WERKEN

Niels Poiesz van Greener: ‘Deels elektrisch werken nu al vaak goedkoper’

Greener Power Solutions levert tijdelijke energievoorziening, ook voor bouw- en infraprojecten. Greener Power Solutions

In de aanloop naar het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’ blikken we met onze sprekers vooruit op de onderwerpen die tijdens het seminar uitgebreid besproken worden. We legden hen allemaal dezelfde vragen voor. Een van de sprekers tijdens het evenement op 13 december in Amersfoort is Niels Poiesz, Business Developer GRID van Greener Power Solutions. Hij stelt dat er nu al in tal van infraprojecten gebruik wordt gemaakt van een emissieloze oplossing.

Elektrisch werken aan het spoor of op waterstof?
“Beide. Plus alle andere mogelijkheden die beschikbaar komen. Het hoeft niet per se het een of het ander te zijn, het zal in veel gevallen ook een combinatie kunnen zijn. Bij Greener willen we zoveel mogelijk alles met opgeslagen stroom doen. In hoeverre dat mogelijk is hangt af van de lokale omstandigheden en energiebehoefte.”

Lost elektrificatie van het materieel een belangrijk deel van de stikstofopgave op?

“Elektrificatie gaat hier zeker aan bijdragen, echter gaat het niet oplossen. In het onderhoud en (re)constructie is het energieverbruik zeker niet het enige waar stikstofuitstoot terug te vinden is. Elektrificatie kan wel een aanzienlijk verschil op het totaal maken. Dat kan ook nu al met hybride oplossing door gebruik te maken van Stage V (eventueel met HVO100). In vergelijking met een Stage IIIA/B in een hybride opstelling scheelt dit in stikstof uitstoot al zeker factor 10.”

Is 2030 reëel of moeten we ervan uitgaan dat er pas in 2050 volledig elektrisch gewerkt wordt aan het spoor?

“Dit kan in heel veel gevallen nu al. In tal van infraprojecten wordt nu al gebruik gemaakt van een emissieloze oplossing waar dagelijks meerdere MWh aan elektriciteit doorheen gaan. Bij de meeste onderhoud- of (re)constructieprojecten komt men hier bij lange na niet aan en zou het dus een relatief makkelijke stap moeten zijn om het in ieder geval deels elektrisch te gaan doen. In heel veel gevallen is dit zelfs al goedkoper. Onderaan de streep is het jaar 2030 zeker reëel.”

Wat moet er gebeuren om de transitie naar elektrisch werken succesvol te laten zijn?

“Het begint met beter zicht op het huidige energieverbruik over de tijd heen. Momenteel is het in veel gevallen bekend hoeveel liter brandstof er doorheen gaat, maar nog niet op welk moment dit gebruikt gaat worden. Oftewel, het energieverbruik moet inzichtelijk worden gemaakt zodat het planbaar kan worden gemaakt. Daarnaast moeten krachten van verschillende partijen gebundeld worden. De projecten die wij draaien doen wij bijna nooit helemaal alleen, we werken in 8 van 10 gevallen samen met een partner.”

Wil je alles weten over ‘Elektrisch werken aan het spoor’ en wat de rol van Netbeheer Nederland daarin is, schrijf je dan nu in voor het SpoorPro Seminar van 13 december in Amersfoort. Dan weet jij straks wat de uitdagingen én de oplossingen zijn om in 2030 volledig emissieloos aan het spoor te kunnen werken.

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.