Versoepeling regels spoorgoederenvervoer op grensbaanvak
Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu heeft maandag een Nota van Wijziging voor de Spoorwegwet naar de Tweede Kamer gestuurd. Daarin wordt een belangrijke stap gezet om de problematiek bij de stations aan de grens op te lossen met een voorstel om artikel 32 van de Spoorwegwet te wijzigen.
De Infrastructuur van een hoofdspoorweg vanaf de Duitse of Belgische grens tot aan het eerstvolgende station in Nederland, het zogenaamde grensbaanvak, komt overeen met die van buurland Duitsland of België. Deze infrastructuur onderscheidt zich echter van de Nederlandse spoorinfrastructuur omdat op zo’n grensbaanvak de systemen van het buurland geïnstalleerd en niet de Nederlandse treinbeïnvloedingsysteem ATB of de bovenleiding van 1500 V heeft.
Grensbaanvak
Daarom wordt nu voorgesteld om als het treinverkeer beperkt blijft tot het grensbaanvak, dat kennis bij de vervoerder van de volledige Nederlandse spoorinfrastructuur en daarmee ook het vereiste Nederlandse B-certificaat als bedoeld in artikel 32 van de Spoorwegwet niet verplicht is.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Voortaan eerst de TSI Operations goed lezen voordat wetten worden opgesteld mevrouw Mansveld, dan had dit allemaal niet nodig geweest ;)
Dus wat ze in feite voorstellen is terug naar de situatie die voorheen ook bestond. Goede zaak, want de huidige regeling is nodeloos bureaucratisch.
Kunnen we de ombouw naar 25kV van Zevenaar – Emmerich ook nog veranderen naar 15kV?? Dan hoeven de subsidiebehoevende Nahverkehrstreinen die naar Arnhem moeten gaan rijden niet nodeloos duur een 25kV installatie aan boord te hebben voor die paar kilometer (met de kans dat de verbinding wéér wordt afgeschoten).