Herfstblad op spoor

Herfstblaadjes: treinverkeer Utrecht CS-Utrecht Maliebaan stilgelegd

Herfstbladeren zijn wel vaker de oorzaak van problemen op het spoor. Rob Dammers/Flickr

Herfstbladeren op het spoor hebben ProRail genoopt het treinverkeer op het traject tussen Utrecht Centraal en Utrecht Maliebaan tijdelijk stil te leggen. Op het spoor naar het Spoorwegmuseum heeft de treindetectie verschillende keren onvoldoende gewerkt. Zonder volledig werkende treindetectie kan ProRail de veiligheid van het treinverkeer niet garanderen.

De detectieproblemen worden veroorzaakt door vuil en bladeren op de rails, zo meldt de treinbeheerder. Als de treinen niet goed door ProRail gedetecteerd worden, kunnen er veiligheidsrisico’s optreden, zelfs als een trein langzaam rijdt. “Het spoor naar Utrecht Maliebaan is op verschillende manieren uniek, want er staan veel bomen dicht langs het spoor, het betreft hoogstedelijk gebied en er rijden weinig treinen”, meldt ProRail. “Treinen rijden op dit stuk spoor maximaal 60 kilometer per uur, op sommige delen maximaal 40 kilometer per uur.”

De problemen op het traject staan daarom niet op zich. “De afgelopen 12 jaar is er 13 keer een kort en tijdelijk verlies van treindetectie geweest. Na ieder incident is het spoor grondig schoongemaakt. Het risico is daarmee tijdelijk weggenomen. In het uiterste geval kan het verlies van detectie ervoor zorgen dat een trein over een overweg rijdt, die niet (volledig) gesloten is. Dit is zeven keer het geval geweest. Eerder dit jaar reed een trein over een overweg waarvan de spoorbomen nog open waren. De bellen en geluidssignalen van de overweg functioneerden wel. Op de overweg bevond zich geen wegverkeer.”

“Onderzoek naar dit incident, in combinatie met de eerdere incidenten, hebben ons doen besluiten het treinverkeer nu stil te leggen”, aldus ProRail. “We bekijken op dit moment hoe we dit probleem kunnen oplossen. Het is nog niet bekend hoe lang het treinverkeer stilligt. Reizigers naar het Spoorwegmuseum kunnen gebruik maken van de bus. Bekijk een reisplanner voor reisadvies”, raadt de spoorbeheerder aan.

Vorig jaar waren er nauwelijks problemen met herfstblad op het spoor. ProRail neemt wel altijd voorzorgsmaatregelen. Zo gebruikt de spoorbeheerder sinds enkele jaren een speciale gel (Sandite) bestaande uit een mix van zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel. Dit goedje zorgt voor meer grip en daardoor kunnen de treinen goed blijven optrekken en remmen, waardoor de NS beter op schema kan blijven rijden.

Lees ook:

image002.gif

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Herfstblaadjes: treinverkeer Utrecht CS-Utrecht Maliebaan stilgelegd | SpoorPro.nl
Herfstblad op spoor

Herfstblaadjes: treinverkeer Utrecht CS-Utrecht Maliebaan stilgelegd

Herfstbladeren zijn wel vaker de oorzaak van problemen op het spoor. Rob Dammers/Flickr

Herfstbladeren op het spoor hebben ProRail genoopt het treinverkeer op het traject tussen Utrecht Centraal en Utrecht Maliebaan tijdelijk stil te leggen. Op het spoor naar het Spoorwegmuseum heeft de treindetectie verschillende keren onvoldoende gewerkt. Zonder volledig werkende treindetectie kan ProRail de veiligheid van het treinverkeer niet garanderen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.