Voorschoten

Spoor Leiden – Den Haag langer buiten dienst, schade groter dan gedacht

Door de botsing in Voorschoten is een groot deel van het spoor beschadigd geraakt. Rob Engelaar / ANP

Het treinverkeer tussen Leiden en Den Haag zal niet worden hervat op dinsdag 18 april. ProRail had gehoopt dat het spoor dan gerepareerd zou zijn, maar de schade blijkt groter dan verwacht. De verwachting is nu dat er vanaf vrijdag 21 april weer treinen kunnen rijden op het spoor in Voorschoten.

De ontstaande schade aan het spoor door het ongeval bij Voorschoten is inmiddels volledig in kaart gebracht. Daaruit blijkt dat er meer schade aan het spoor is, dan van tevoren is ingecalculeerd. ProRail zegt dat er daardoor meer personeel wordt ingezet en dat er meer tijd nodig is om het spoor te herstellen. Vooral het tekort aan specialistisch bovenleidingpersoneel zorgt voor een langere buitendienststelling tussen Leiden en Den Haag.

Tijdens de spoorwerkzaamheden moeten er onder meer 3 kilometer aan bovenleidingen en bovenleidingsportalen worden vervangen. Ook het kapotte spoor en beschadigde dwarsliggers zijn aan vernieuwing toe. Daarnaast moeten ook de veiligheidssystemen worden nagekeken en mogelijk zelfs vervangen.

De treinstellen werden dinsdagavond vanaf het weiland in Voorschoten afgevoerd naar een bedrijventerrein in de buurt. Vanaf daar zijn ze uiteindelijk naar een werkplaats in Amersfoort gebracht. De afgelopen dagen waaide het nog hard, waardoor de treinstellen pas donderdagavond konden vertrekken. De treinstellen reden op het spoor via Den Haag Mariahoeve en Gouda naar Amersfoort. De betrokken goederentrein is vorige week al geborgen.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Bron: SpoorPro / ANP

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

1 reactie op “Spoor Leiden – Den Haag langer buiten dienst, schade groter dan gedacht”

Teko Salverda|17.04.23|12:23

Nogmaals: Het betreft geen vier treinstellen, maar één treinstel met vier rijtuigen (of bakken, in spoorwegjargon). Iedereen kakelt elkaar maar na met die treinstellen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Spoor Leiden – Den Haag langer buiten dienst, schade groter dan gedacht | SpoorPro.nl
Voorschoten

Spoor Leiden – Den Haag langer buiten dienst, schade groter dan gedacht

Door de botsing in Voorschoten is een groot deel van het spoor beschadigd geraakt. Rob Engelaar / ANP

Het treinverkeer tussen Leiden en Den Haag zal niet worden hervat op dinsdag 18 april. ProRail had gehoopt dat het spoor dan gerepareerd zou zijn, maar de schade blijkt groter dan verwacht. De verwachting is nu dat er vanaf vrijdag 21 april weer treinen kunnen rijden op het spoor in Voorschoten.

De ontstaande schade aan het spoor door het ongeval bij Voorschoten is inmiddels volledig in kaart gebracht. Daaruit blijkt dat er meer schade aan het spoor is, dan van tevoren is ingecalculeerd. ProRail zegt dat er daardoor meer personeel wordt ingezet en dat er meer tijd nodig is om het spoor te herstellen. Vooral het tekort aan specialistisch bovenleidingpersoneel zorgt voor een langere buitendienststelling tussen Leiden en Den Haag.

Tijdens de spoorwerkzaamheden moeten er onder meer 3 kilometer aan bovenleidingen en bovenleidingsportalen worden vervangen. Ook het kapotte spoor en beschadigde dwarsliggers zijn aan vernieuwing toe. Daarnaast moeten ook de veiligheidssystemen worden nagekeken en mogelijk zelfs vervangen.

De treinstellen werden dinsdagavond vanaf het weiland in Voorschoten afgevoerd naar een bedrijventerrein in de buurt. Vanaf daar zijn ze uiteindelijk naar een werkplaats in Amersfoort gebracht. De afgelopen dagen waaide het nog hard, waardoor de treinstellen pas donderdagavond konden vertrekken. De treinstellen reden op het spoor via Den Haag Mariahoeve en Gouda naar Amersfoort. De betrokken goederentrein is vorige week al geborgen.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Bron: SpoorPro / ANP

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

1 reactie op “Spoor Leiden – Den Haag langer buiten dienst, schade groter dan gedacht”

Teko Salverda|17.04.23|12:23

Nogmaals: Het betreft geen vier treinstellen, maar één treinstel met vier rijtuigen (of bakken, in spoorwegjargon). Iedereen kakelt elkaar maar na met die treinstellen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.