Intercity Berlijn vliegt langs vernieuwd station Oldenzaal

IC Amsterdam-Berlijn
De Intercity Amsterdam-Berlijn op weg naar Oldenzaal. Rob Dammers/Flickr

Op 10 december aanstaande wordt het vernieuwde station en emplacement Oldenzaal geopend. Vanaf gisteren profiteert de Intercity Berlijn evenwel al van de nieuwe situatie in Oldenzaal. De internationale trein doet er mede dankzij de aanpassingen in Oldenzaal een half uur korter over om in de Duitse hoofdstad te geraken.

Welke aanpassingen zijn er in Oldenzaal gedaan? Dat begint met een nieuw spoor, inclusief een 45 meter lang en 40 ton zwaar wissel, die in de nacht van vrijdag 17 op zaterdag 18 november door kraanbedrijf MJ Van Riel op zijn plek werd gelegd. Het wissel verbindt het nieuwe spoor met het bestaande spoor, waardoor regionale treinen aan het nieuwe perron kunnen stoppen terwijl over het andere spoor de Intercity naar Berlijn voorbij raast.

De 30 minuten tijdwinst voor de Intercity wordt niet alleen bereikt doordat de trein niet meer wordt opgehouden door de stoptreinen die Oldenzaal aandoen. De internationale trein wordt nu ook voortgetrokken door een nieuw type locomotief die de spanningswissel aan kan die bestaat tussen het Nederlandse en Duitse spoor. Eerder moest er in Bad Bentheim namelijk van locomotief gewisseld worden. De Siemens Vectron kan zowel op Nederlandse (1500V) als Duitse (15.000V) spanning rijden.

Overigens is dit ook geen situatie die nog heel lang duurt, want in 2025 worden de huidige DB IC-rijtuigen geleidelijk te vervangen door de ICE L-rijtuigen van fabrikant Talgo. Een hogesnelheidstrein die bestaat uit middenrijtuigen, een eindrijtuig en een stuurstandrijtuig.

Behalve het nieuwe spoor, inclusief wissel, werd er in Oldenzaal ook een nieuw perron aangelegd door aannemer VolkerRail en zijn onderaannemers. Het nieuwe perron ligt in het verlengde van het perron van spoor 1. Vanaf dat perron is er een loopverbinding gemaakt, maar het perron is ook bereikbaar vanaf het busstation via een nieuw aangelegde hellingbaan en trap.

Vanzelfsprekend werd de bouwklus afgerond met het aanpassen van het beveiligingssysteem. Dit was nodig vanwege de nieuwe spoorlayout. Toen het systeem eenmaal geïmplementeerd was, werd het natuurlijk ook nog uitgebreid getest.

Vanaf 10 december stopt de regionale stoptrein Zutphen-Hengelo-Oldenzaal zeven keer per dag op het nieuwe perron, terwijl een spoor verder de Intercity passeert.

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Intercity Berlijn vliegt langs vernieuwd station Oldenzaal”

Pat Rick|28.11.23|11:34

Zou mooi zijn om HSL-oost alvast voor te bereiden en bij Bad Oeynhausen aan te sluiten op het huidige Duitse HSL-net. Hierdoor kan de reistijd zo ver worden teruggebracht dat het echt competatief wordt met vliegen, want de reis naar Berlijn moet minder dan een dagdeel (4 uur), ipv een hele dag (6 uur en langer). Bestemmingen zoals Bremen, Hamburg en later Kopenhagen (na opening Fehmarnbelttunnel) profiteren dan ook. Het gaat zich dus om stukjes, gebruikmakend van bestaande infra (Zuiderzeelijn).

Harry H. Arends|12.01.24|14:26

LS,
Via welke route zou de HSL-oost dan moeten rijden om bij Bad Oeynhausen aan te sluiten op het Duitse HSL-net??

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Intercity Berlijn vliegt langs vernieuwd station Oldenzaal | SpoorPro.nl

Intercity Berlijn vliegt langs vernieuwd station Oldenzaal

IC Amsterdam-Berlijn
De Intercity Amsterdam-Berlijn op weg naar Oldenzaal. Rob Dammers/Flickr

Op 10 december aanstaande wordt het vernieuwde station en emplacement Oldenzaal geopend. Vanaf gisteren profiteert de Intercity Berlijn evenwel al van de nieuwe situatie in Oldenzaal. De internationale trein doet er mede dankzij de aanpassingen in Oldenzaal een half uur korter over om in de Duitse hoofdstad te geraken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Intercity Berlijn vliegt langs vernieuwd station Oldenzaal”

Pat Rick|28.11.23|11:34

Zou mooi zijn om HSL-oost alvast voor te bereiden en bij Bad Oeynhausen aan te sluiten op het huidige Duitse HSL-net. Hierdoor kan de reistijd zo ver worden teruggebracht dat het echt competatief wordt met vliegen, want de reis naar Berlijn moet minder dan een dagdeel (4 uur), ipv een hele dag (6 uur en langer). Bestemmingen zoals Bremen, Hamburg en later Kopenhagen (na opening Fehmarnbelttunnel) profiteren dan ook. Het gaat zich dus om stukjes, gebruikmakend van bestaande infra (Zuiderzeelijn).

Harry H. Arends|12.01.24|14:26

LS,
Via welke route zou de HSL-oost dan moeten rijden om bij Bad Oeynhausen aan te sluiten op het Duitse HSL-net??

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.