NS-trein bij Schagen

Negen dagen werkzaamheden tussen Heerhugowaard en Den Helder

Een NS-trein bij het Noord-Hollandse Schagen. Rob Dammers/Creative Commons

Van 11 tot en met 19 november wordt er flink aan het spoor gewerkt in de kop van Noord-Holland, tussen Heerhugowaard en Den Helder. Op niet minder dan acht locaties gaat aannemer VolkerRail voor ProRail aan de slag. Van 9 tot 16 december rijden er geen treinen tussen Alkmaar en Schagen en Alkmaar en Hoorn. NS zet dan bussen in ProRail zorgt voor koffie en wat vertier.

“Negen dagen geen treinen is niet zomaar iets”, zegt bouwmanager John Nieuwstad. “Dan moet je zorgen dat je zoveel mogelijk werk in één keer doet.” De grootste klussen vinden plaats in Schagen en Anna Paulowna. Bij station Schagen liggen sporen die niet meer gebruikt worden en die worden dus verwijderd, inclusief bijbehorende wissels. “Daarna passen wij de spoor lay-out aan op de veranderde situatie”, aldus Nieuwstad. “Op spoor 2 kunnen treinen straks kere en spoor 3 wordt een vloeiend doorgaand spoor. Ter hoogte van spoorwegovergang De Hoep halen we ook een spoor en wissels weg. Hierdoor wordt de overweg veiliger.”

Ten zuiden van het station in Anna Paulowna wordt eveneens een spoor weggehaald, inclusief de toeleidende wissels. “Dat spoor is ooit aangelegd voor goederentreinen, maar die rijden nauwelijks meer op dit traject,” verklaary de bouwmanager.

Om tijdens de buitendienststelling zo goed mogelijk te benutten worden er ook elders op het traject werkzaamheden uitgevoerd. “We zijn het hele jaar al bezig met het vernieuwen van spoorwegovergangen in Noord Holland” vertelt Nieuwstad. “Dat doen we geurende deze negen dagen ook op dit traject. Onder meer in Breezand, Anna Paulowna, Oudesluis en Heerhugowaard. Als we daar bezig zijn, worden de overwegen wel tijdelijk afgesloten. Het verkeer wordt in overleg met de gemeentes ter plaatse omgeleid.”

Daarnaast wordt gelijktijdig ook de installatie van de Koegrasbrug vernieuwd. “We vervangen een kast met de technische aansturing van de brug”, zegt Nieuwstad. “Hierdoor blijft de brug betrouwbaar, wat belangrijk is voor het treinverkeer over de brug maar ook voor het scheepvaartverkeer op het Noordhollands Kanaal. Op het stuk spoor tussen Den Helder en Anna Poulowna wordt er ook nog een aantal andere plekken onderhoud gepleegd, onder meer aan landhoofden van bruggen.”

Om reizigers tegemoet te komen, worden op de stations Den Helder Zuid, Anna Paulowna en Schagen wachttenten neergezet. Door de week wordt er tijdens de ochtendspits koffie uitgedeeld. “We willen wegens het ongemak voor treinreizigers graag iets terugdoen”, vertelt Nieuwstad. “Daarnaast zijn er acts op de stations te zien op zaterdag 11 november van 10.00 tot 14.00 uur, en op maandag 13, dinsdag 14 en donderdag 16 november van 7.00 tot 11.00 uur -doorgaans de drukste reismomenten. Hopelijk kunnen de reizigers het waarderen”, besluit de bouwmanager.

NS zet bussen in gedurende de periode van werkzaamheden. Reizigers wordt geadviseerd hun reis te plannen in de reisplanner en rekening te houden met extra reistijd.

Lees ook:

image002.gif

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Negen dagen werkzaamheden tussen Heerhugowaard en Den Helder | SpoorPro.nl
NS-trein bij Schagen

Negen dagen werkzaamheden tussen Heerhugowaard en Den Helder

Een NS-trein bij het Noord-Hollandse Schagen. Rob Dammers/Creative Commons

Van 11 tot en met 19 november wordt er flink aan het spoor gewerkt in de kop van Noord-Holland, tussen Heerhugowaard en Den Helder. Op niet minder dan acht locaties gaat aannemer VolkerRail voor ProRail aan de slag. Van 9 tot 16 december rijden er geen treinen tussen Alkmaar en Schagen en Alkmaar en Hoorn. NS zet dan bussen in ProRail zorgt voor koffie en wat vertier.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.