HSL (r) en A4 bij Rijpwetering

HSL bij Rijpwetering acht centimeter opgeschoven

Ter hoogte van Rijpwetering is het gehele spoor al acht centimeter in horizontale richting opgeschoven, zo wees onderzoek van ProRail eerder al uit. Google Street View

SpoorPro schreef begin mei al dat de snelheidsbeperking op de HSL bij Rijpwetering nog wel even van kracht zou blijven. Hoe lang, dat was toen nog niet duidelijk. Inmiddels wel. ProRail meldt nu dat het wel tot in 2025 kan duren voor er weer met 300 kilometer per uur over het traject gereden kan worden, maar dat de snelheid in de loop van dit jaar wel weer verhoogd kan worden tot 160 km/u. De reden? Constructiefouten in een viaduct bij Rijpwetering waardoor deze onbetrouwbaar is geworden. Er zijn ook problemen geconstateerd bij negen andere viaducten op het tracé.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

HSL bij Rijpwetering acht centimeter opgeschoven | SpoorPro.nl
HSL (r) en A4 bij Rijpwetering

HSL bij Rijpwetering acht centimeter opgeschoven

Ter hoogte van Rijpwetering is het gehele spoor al acht centimeter in horizontale richting opgeschoven, zo wees onderzoek van ProRail eerder al uit. Google Street View

SpoorPro schreef begin mei al dat de snelheidsbeperking op de HSL bij Rijpwetering nog wel even van kracht zou blijven. Hoe lang, dat was toen nog niet duidelijk. Inmiddels wel. ProRail meldt nu dat het wel tot in 2025 kan duren voor er weer met 300 kilometer per uur over het traject gereden kan worden, maar dat de snelheid in de loop van dit jaar wel weer verhoogd kan worden tot 160 km/u. De reden? Constructiefouten in een viaduct bij Rijpwetering waardoor deze onbetrouwbaar is geworden. Er zijn ook problemen geconstateerd bij negen andere viaducten op het tracé.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.