Thalys op de HSL

Constructiefouten in liefst 10 viaducten op HSL-tracé

De HSL bij Leiderdorp.2018, Shutterstock

ProRail haalde over 2022 de met de overheid afgesproken prestaties voor het reizigersvervoer voor het overgrote deel. Alleen op de Hogesnelheidslijn (HSL) lukte het niet om de gestelde norm te halen qua reizigerspunctualiteit. Waar de norm was gesteld op 82,1 procent haalde ProRail 82,0 procent. Dit had alles te maken met geconstateerde scheuren in een viaduct bij Rijpwetering. Deze scheuren werden in oktober vorig jaar ontdekt. Ze zijn het gevolg van constructiefouten. Naar aanleiding van dit probleemviaduct werden ook de negen andere viaducten die in dezelfde periode zijn gebouwd onderzocht en ook daarin werden constructiefouten en scheuren ontdekt.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

6 reacties op “Constructiefouten in liefst 10 viaducten op HSL-tracé”

A C F Sierts|11.05.23|19:59

Dat ligt dus niet aan ProRail, maar aan het hopeloos onkundige Ministerie die zelf de HSL-Zuid heeft laten bouwen, buiten ProRail om. Die blunderput was al mega, maar blijkt dus nog weer erger…

Gerard Munnik|11.05.23|21:26

De HSL is niet door ProRail gebouwd maar onder verantwoording van Rijkswaterstaat. Dat neemt niet weg dat ProRail het nu op mag lossen.

Illya Vaes|12.05.23|09:50

Mooi is dat, wel een prijs willen krijgen voor “innovatief” aanbesteden (Design, Finance, Build and Maintain) maar het vervolgens bij je armlastig gehouden spoorbeheerder over de schutting gooien voordat de lijken uit de Maintain-kast komen en dan nog “overleggen” wie dat moet betalen!
Leve het asfaltministerie.

Marc Busio|12.05.23|12:13

Dit illustreert weer eens dat er geen nieuwe spoor-, metro- of tramlijnen meer gebouwd moeten worden in Nederland. Reden: men kan het gewoon niet meer. De aanlegkosten lopen keer op keer uit de hand en als ze eenmaal klaar zijn treden er jaren later allerlei gebreken aan het licht. Kortom: wat we aan railinfrastructuur hebben optimaliseren en goed onderhouden, want dat is al moeilijk en duur genoeg. Ook de implementatie van ERTMS is veel te hoog gegrepen en dient direct te worden stopgezet.

Illya Vaes|16.05.23|08:44

Da’s net zoiets als zeggen dat democratie niks is omdat de Russen er een potje van gemaakt hebben.
Je kunt het ook overlaten aan mensen die er WEL in geloven en verstand van hebben, in plaats van asfaltminnende anti-spoormensen.

Marc Busio|16.05.23|12:01

Door de sterk gestegen kosten gaat het openbaar vervoer de komende jaren zware tijden tegemoet die in het teken zullen staan van schrappen in de dienstverlening en stijging van tarieven. Verhoging van de budgetten zit er domweg niet in omdat het ov-gebruik laag is (10% in de Randstad, 5% in de Provincie) en een dalende trend vertoont. De grote meerderheid van de bevolking reist er niet mee en zal dat ook nooit doen omdat het zich in prijs, comfort en imago nooit zal kunnen meten met de auto.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Constructiefouten in liefst 10 viaducten op HSL-tracé | SpoorPro.nl
Thalys op de HSL

Constructiefouten in liefst 10 viaducten op HSL-tracé

De HSL bij Leiderdorp.2018, Shutterstock

ProRail haalde over 2022 de met de overheid afgesproken prestaties voor het reizigersvervoer voor het overgrote deel. Alleen op de Hogesnelheidslijn (HSL) lukte het niet om de gestelde norm te halen qua reizigerspunctualiteit. Waar de norm was gesteld op 82,1 procent haalde ProRail 82,0 procent. Dit had alles te maken met geconstateerde scheuren in een viaduct bij Rijpwetering. Deze scheuren werden in oktober vorig jaar ontdekt. Ze zijn het gevolg van constructiefouten. Naar aanleiding van dit probleemviaduct werden ook de negen andere viaducten die in dezelfde periode zijn gebouwd onderzocht en ook daarin werden constructiefouten en scheuren ontdekt.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

6 reacties op “Constructiefouten in liefst 10 viaducten op HSL-tracé”

A C F Sierts|11.05.23|19:59

Dat ligt dus niet aan ProRail, maar aan het hopeloos onkundige Ministerie die zelf de HSL-Zuid heeft laten bouwen, buiten ProRail om. Die blunderput was al mega, maar blijkt dus nog weer erger…

Gerard Munnik|11.05.23|21:26

De HSL is niet door ProRail gebouwd maar onder verantwoording van Rijkswaterstaat. Dat neemt niet weg dat ProRail het nu op mag lossen.

Illya Vaes|12.05.23|09:50

Mooi is dat, wel een prijs willen krijgen voor “innovatief” aanbesteden (Design, Finance, Build and Maintain) maar het vervolgens bij je armlastig gehouden spoorbeheerder over de schutting gooien voordat de lijken uit de Maintain-kast komen en dan nog “overleggen” wie dat moet betalen!
Leve het asfaltministerie.

Marc Busio|12.05.23|12:13

Dit illustreert weer eens dat er geen nieuwe spoor-, metro- of tramlijnen meer gebouwd moeten worden in Nederland. Reden: men kan het gewoon niet meer. De aanlegkosten lopen keer op keer uit de hand en als ze eenmaal klaar zijn treden er jaren later allerlei gebreken aan het licht. Kortom: wat we aan railinfrastructuur hebben optimaliseren en goed onderhouden, want dat is al moeilijk en duur genoeg. Ook de implementatie van ERTMS is veel te hoog gegrepen en dient direct te worden stopgezet.

Illya Vaes|16.05.23|08:44

Da’s net zoiets als zeggen dat democratie niks is omdat de Russen er een potje van gemaakt hebben.
Je kunt het ook overlaten aan mensen die er WEL in geloven en verstand van hebben, in plaats van asfaltminnende anti-spoormensen.

Marc Busio|16.05.23|12:01

Door de sterk gestegen kosten gaat het openbaar vervoer de komende jaren zware tijden tegemoet die in het teken zullen staan van schrappen in de dienstverlening en stijging van tarieven. Verhoging van de budgetten zit er domweg niet in omdat het ov-gebruik laag is (10% in de Randstad, 5% in de Provincie) en een dalende trend vertoont. De grote meerderheid van de bevolking reist er niet mee en zal dat ook nooit doen omdat het zich in prijs, comfort en imago nooit zal kunnen meten met de auto.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Een uitgave van ProMedia Group
ProMedia Group
ProMedia Group
Weena 505 B18
3013 AL Rotterdam
Tel: +31 (0)10-2801014
redactie@spoorpro.nl