Spoorverzakking

ProRail test spoorverzakking door zware locomotieven, verwacht bijvangst andere informatie

Het spoor kan omwille van allerlei redenen verzakken, zoals dit spoor tussen Stavoren en Molkwerum, dat moest worden vervangen omdat een dassenburcht er voor zorgde dat de trein door de grond zou kunnen zakken. Jaring Rispens / ANP

ProRail heeft vrijdag nieuwe details prijsgegeven over de installatie van meetsystemen om het effect van zwaardere locomotieven op de baanstabiliteit te monitoren. Vanaf 10 december rijdt de intercity naar Berlijn namelijk met een snellere maar ook zwaardere locomotief en de spoorbeheerder wil spoorverzakkingen en andere schade aan het spoor voorkomen. Het monitoren van het spoor is ook belangrijk om inzicht te krijgen op welke plekken het spoor eventuele zwaktes vertoont.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

2 reacties op “ProRail test spoorverzakking door zware locomotieven, verwacht bijvangst andere informatie”

A C F Sierts|14.07.23|18:14

Vroeger werd de spoorbaan geschouwd door een zeer ervaren vakman. Die zag, hoorde en voelde alles. Waar nodig werden maatregelen genomen.
Tegenwoordig plaatsen we 3622 sensoren. Zou dat echt effectiever en goedkoper zijn? Ik heb zo mijn twijfels…

Tip2023|14.07.23|19:09

Spoor verzakking is niet van deze tijd.
En is nooit anders geweest.
Dat zag je ook bij portalen.
Die ondersteunt moesten worden.
Beton portalen doen dat geregeld.
Utrecht/Amsterdam had in het verleden een beton baan onder het spoor.
Ook Zwolle Kampen had het probleem.
Het enige wat helpt is een beton plaat onder het spoor aan te brengen.
Zodat je een verdeelde stabiliteit creëert.
Voor de portalen had ik boorbuizen bedacht.
Ook om dat de portalen niet meer kunnen verlopen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail test spoorverzakking door zware locomotieven, verwacht bijvangst andere informatie | SpoorPro.nl
Spoorverzakking

ProRail test spoorverzakking door zware locomotieven, verwacht bijvangst andere informatie

Het spoor kan omwille van allerlei redenen verzakken, zoals dit spoor tussen Stavoren en Molkwerum, dat moest worden vervangen omdat een dassenburcht er voor zorgde dat de trein door de grond zou kunnen zakken. Jaring Rispens / ANP

ProRail heeft vrijdag nieuwe details prijsgegeven over de installatie van meetsystemen om het effect van zwaardere locomotieven op de baanstabiliteit te monitoren. Vanaf 10 december rijdt de intercity naar Berlijn namelijk met een snellere maar ook zwaardere locomotief en de spoorbeheerder wil spoorverzakkingen en andere schade aan het spoor voorkomen. Het monitoren van het spoor is ook belangrijk om inzicht te krijgen op welke plekken het spoor eventuele zwaktes vertoont.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

2 reacties op “ProRail test spoorverzakking door zware locomotieven, verwacht bijvangst andere informatie”

A C F Sierts|14.07.23|18:14

Vroeger werd de spoorbaan geschouwd door een zeer ervaren vakman. Die zag, hoorde en voelde alles. Waar nodig werden maatregelen genomen.
Tegenwoordig plaatsen we 3622 sensoren. Zou dat echt effectiever en goedkoper zijn? Ik heb zo mijn twijfels…

Tip2023|14.07.23|19:09

Spoor verzakking is niet van deze tijd.
En is nooit anders geweest.
Dat zag je ook bij portalen.
Die ondersteunt moesten worden.
Beton portalen doen dat geregeld.
Utrecht/Amsterdam had in het verleden een beton baan onder het spoor.
Ook Zwolle Kampen had het probleem.
Het enige wat helpt is een beton plaat onder het spoor aan te brengen.
Zodat je een verdeelde stabiliteit creëert.
Voor de portalen had ik boorbuizen bedacht.
Ook om dat de portalen niet meer kunnen verlopen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.