DB ziet kansen voor vijf hogesnelheidslijnen vanuit Nederland

Als het aan DB ligt, groeit het Europese hogesnelheidsnet naar 32.000 kilometer. Deutsche Bahn AG / Wolfgang Klee

Deutsche Bahn (DB) heeft afgelopen weekend zijn visie gepresenteerd op het Europese hogesnelheidsnet van de toekomst. Naast de bestaande HSL zou er in Nederland werk gemaakt kunnen worden van nog eens vier snelle verbindingen, zo valt op te maken uit de studie van DB en diens partners.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

6 reacties op “DB ziet kansen voor vijf hogesnelheidslijnen vanuit Nederland”

A C F Sierts|10.07.23|16:50

Meest opvallend en voor NL extreem relevant is de directe aansluiting van de HSL-Zuid op LGV Nord richting de Kanaaltunnel, langs Gent. Zie het kaartje de betreffende gele lijn. Dmv deze ‘bypass’ van het tijdverspillende stuk Antwerpen-Brussel worden nonstop-HST’s Schiphol-Londen echt serieus concurrerend tov het vliegtuig. Ook Duitsland-Eindhoven(-Breda)-Londen kan op deze manier interessant gaan worden.

Het blijft opmerkelijk dat we dit soort visies nooit van ons eigen ministerie vernemen…

Douwe Meijer|11.07.23|07:17

In Den Haag werken helaas geen visionaire mensen. Die geloven nog dat de markt alles oplost.

Wim Cornelisse|12.07.23|16:23

Dergelijke plannen zijn politiek. Arriva is dochter van DB en deze wil ook op het hoofdnet in Nederland rijden tenkoste van de NS.

Toen voormalig NS dochter Albellio tusen Arnhem en Dusseldorf reed en er een technische storing op het baanvak was, mochten wij als Albellio passagier niet met de DB trein mee naar Arnhem. Trap niet in deze plannen van de DB. Naast het goederenvervoer wordt nu de aanval op de NS ingezet. De energie markt is voor een groot deel ook al in Duitse handen.
Opletten dus.

Pat Rick|13.07.23|10:10

@Wim: inderdaad. DB heeft al NS Cargo en gaat nu voor het reizigersdeel. Terwijl verdere versnippering van het reizigersvervoer NIET in het belang van de reizigers, wat Arriva (en de andere regionale vervoerders + hun lobbyclub FMN) ook zeggen. Ze willen gewoon meer business, cherry-picken naar de dikke lijnen. De prestaties van Arriva in Limburg zijn zo slecht dat ze door de provincie op de vingers zijn getikt en toch willen ze meer. Bewijs dat Arriva niet in het belang van de reizigers denkt.

Pat Rick|13.07.23|10:15

Wat wel in het belang is van de reizigers is een integraal OV en minder versnippering van het treinennet. De NS moet af van een pyramide-organisatie naar een platte, klantgerichte organisatie om de regionale lijnen over te nemen, zodat er betere internationale aansluitingen zijn. In de Randstad moeten lijnen juist naar de lokale vervoerders gaan, en waar mogelijk als metro verder rijden, zodat frequenties omhoog kunnen en kosten omlaag. Dan is ook betere aansluiting met tram en bus mogelijk.

Leusden-eye|14.07.23|07:45

Laten ze eerst hun eigen netwerk opknappen en dus eens onderhoud geven. De hoge snelheden worden in Duitsland niet meer gehaald door gebrek aan onderhoud spoornetwerk. Ben vorig weekend in Berlijn geweest met de ICE. Een Duitser vertelde me dit probleem in Duitsland. Wij hadden 2 uur vertraging bij aankomst. En van mensen die met de ICE uit Frankfurt kwamen. Kampten met 5 uur vertraging en moesten in Arnhem een hotel opzoeken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

DB ziet kansen voor vijf hogesnelheidslijnen vanuit Nederland | SpoorPro.nl

DB ziet kansen voor vijf hogesnelheidslijnen vanuit Nederland

Als het aan DB ligt, groeit het Europese hogesnelheidsnet naar 32.000 kilometer. Deutsche Bahn AG / Wolfgang Klee

Deutsche Bahn (DB) heeft afgelopen weekend zijn visie gepresenteerd op het Europese hogesnelheidsnet van de toekomst. Naast de bestaande HSL zou er in Nederland werk gemaakt kunnen worden van nog eens vier snelle verbindingen, zo valt op te maken uit de studie van DB en diens partners.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

6 reacties op “DB ziet kansen voor vijf hogesnelheidslijnen vanuit Nederland”

A C F Sierts|10.07.23|16:50

Meest opvallend en voor NL extreem relevant is de directe aansluiting van de HSL-Zuid op LGV Nord richting de Kanaaltunnel, langs Gent. Zie het kaartje de betreffende gele lijn. Dmv deze ‘bypass’ van het tijdverspillende stuk Antwerpen-Brussel worden nonstop-HST’s Schiphol-Londen echt serieus concurrerend tov het vliegtuig. Ook Duitsland-Eindhoven(-Breda)-Londen kan op deze manier interessant gaan worden.

Het blijft opmerkelijk dat we dit soort visies nooit van ons eigen ministerie vernemen…

Douwe Meijer|11.07.23|07:17

In Den Haag werken helaas geen visionaire mensen. Die geloven nog dat de markt alles oplost.

Wim Cornelisse|12.07.23|16:23

Dergelijke plannen zijn politiek. Arriva is dochter van DB en deze wil ook op het hoofdnet in Nederland rijden tenkoste van de NS.

Toen voormalig NS dochter Albellio tusen Arnhem en Dusseldorf reed en er een technische storing op het baanvak was, mochten wij als Albellio passagier niet met de DB trein mee naar Arnhem. Trap niet in deze plannen van de DB. Naast het goederenvervoer wordt nu de aanval op de NS ingezet. De energie markt is voor een groot deel ook al in Duitse handen.
Opletten dus.

Pat Rick|13.07.23|10:10

@Wim: inderdaad. DB heeft al NS Cargo en gaat nu voor het reizigersdeel. Terwijl verdere versnippering van het reizigersvervoer NIET in het belang van de reizigers, wat Arriva (en de andere regionale vervoerders + hun lobbyclub FMN) ook zeggen. Ze willen gewoon meer business, cherry-picken naar de dikke lijnen. De prestaties van Arriva in Limburg zijn zo slecht dat ze door de provincie op de vingers zijn getikt en toch willen ze meer. Bewijs dat Arriva niet in het belang van de reizigers denkt.

Pat Rick|13.07.23|10:15

Wat wel in het belang is van de reizigers is een integraal OV en minder versnippering van het treinennet. De NS moet af van een pyramide-organisatie naar een platte, klantgerichte organisatie om de regionale lijnen over te nemen, zodat er betere internationale aansluitingen zijn. In de Randstad moeten lijnen juist naar de lokale vervoerders gaan, en waar mogelijk als metro verder rijden, zodat frequenties omhoog kunnen en kosten omlaag. Dan is ook betere aansluiting met tram en bus mogelijk.

Leusden-eye|14.07.23|07:45

Laten ze eerst hun eigen netwerk opknappen en dus eens onderhoud geven. De hoge snelheden worden in Duitsland niet meer gehaald door gebrek aan onderhoud spoornetwerk. Ben vorig weekend in Berlijn geweest met de ICE. Een Duitser vertelde me dit probleem in Duitsland. Wij hadden 2 uur vertraging bij aankomst. En van mensen die met de ICE uit Frankfurt kwamen. Kampten met 5 uur vertraging en moesten in Arnhem een hotel opzoeken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.