MRDH pompt honderden miljoenen in (spoorse) infra Rotterdam en Den Haag
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) investeert de komende vier jaar 700 miljoen euro in het openbaar vervoersnetwerk van beide steden. Een groot deel daarvan is gereserveerd voor de spoorse infrastructuur, waaronder de tram en de metro. Een deel van het geld gaat naar een nieuw aan te leggen brug in Rotterdam, waar ook een tramspoor zal worden aangelegd. Ook moet de RandstadRail, de verbinding tussen Rotterdam en Den Haag nog frequenter gaan rijden.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Typische redenering voor bestuurders die zelf alleen maar automobilist zijn: als we maar in infrastructuur “investeren” is het goed. Alleen hebben OV-reizigers daar helemaal NIETS aan als er geen (extra) trein, metro, tram of bus rijdt – en daarop wordt juist bezuinigd!
Mensen die hun tram kwijtraken, hebben geen fluit aan “extra” infra zoals die brug (die óók voor auto’s is – weer een geval van rupsje-nooitgenoeg “autoverkeer” dat weer uit de kruimels voor het OV moet eten?).
Was Metropool regio Amsterdam ook maar zo ambitieus. Dan lag er lang metro naar Schiphol, Almere, Zaanstad en was de storing bij ProRail gisteren/vandaag niet zo verlammend geweest. Men zou de lessen van de Hoekse Lijn ook kunnen gebruiken om metro naar Zandvoort aan te leggen. Metro is ook flexibeler voor evenementen zoals F1, of Zomerspelen. Kijk hoe ze dat in andere METROpolen als Londen of Parijs doen.